Veileder
Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn
Publisert: 22. januar 2025, Sist oppdatert: 22. januar 2025
Her finner du som er offentlig ansatt veiledning om språklig og kulturell tilpassing av informasjon og verdien av å involvere målgruppene dine i utforming og formidling av budskap.
Kort om veilederen
Denne veilederen viser hvordan din virksomhet bør tilpasse informasjon til en mangfoldig og sammensatt befolkning.
Offentlige myndigheter, uavhengig av sektor og nivå, har ansvar for å kommunisere med hele befolkningen innenfor sitt ansvarsområde. Informasjon og tjenester fra myndighetene skal nå ut til flest mulig.
Det kan være utfordrende å nå ut til personer med innvandrerbakgrunn som har begrensede norskkunnskaper og liten tilknytning til det norske samfunnet. Ulike grupper oppfatter informasjon forskjellig.
Hva finner du i veilederen?
I veilederen finner du mer om:
- språklig og kulturell tilpassing av informasjon
- verdien av å involvere personer med innvandrerbakgrunn i utvikling av budskap og tjenester
- å samle kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå
- klart språk, oversettelser til andre språk og bruk av kvalifisert tolk
- hvordan godt samspill med frivillige organisasjoner bidrar til mer målrettet informasjonsarbeid
- bruk av ulike formidlingskanaler for å nå grupper og miljøer som ellers er vanskelige å nå
Veilederen vil gjøre din virksomhet bedre rustet ved neste krise, gjennom å bygge kunnskap, kompetanse og gode rutiner, og ved å inkludere tilpassing av informasjon i krise- og beredskapsplaner.
Nøkkelen for å lykkes, er at avsenderen er troverdig. Tillit og troverdighet må offentlige myndigheter bygge over tid, gjennom å skape gode relasjoner til ulike miljøer og grupper med innvandrerbakgrunn.
Huskeliste til deg som er offentlig ansatt_A4
Denne plakaten oppsummerer de viktigste rådene i veilederen. Skriv den ut og heng den på veggen.
PDF, 109,5 kilobytesVeileder: Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn
Veilederen er digital og blir oppdatert jevnlig. Innspill til endring og forbedringer sendes til e-post: nettredaksjonen@imdi.no.
PDF, 1 megabytes
1. Innvandrerbefolkningen - hvem snakker vi om?
2. Ivareta et mangfoldsperspektiv
Mangfoldsperspektivet står sentralt i norsk forvaltning. Informasjon, tiltak og tjenester skal være tilpasset mangfoldet i befolkningen.
3. Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå
Kunnskap om egen befolkning, også befolkningen med innvandrerbakgrunn, er en forutsetning for mer tilpasset informasjon og likeverdige tjenester i offentlig sektor.
4. Involver frivillige organisasjoner og ressurspersoner
Dette kapittelet beskriver hvordan offentlige myndigheter kan gå fram for å etablere et godt samarbeid med frivillige organisasjoner og viktige ressurspersoner og - miljøer i sivilsamfunnet.
5. Bruk et språk som alle kan forstå
6. Oversett til andre språk
Ikke alle forstår norsk. Det er vanlig å oversette til engelsk, men dette er ikke alltid nok. Det er nødvendig å oversette til et språk målgruppen forstår.
7. Bruk kvalifisert tolk
Tolkeloven regulerer offentlige virksomheters bruk av tolk. Det er en plikt til å bruke kvalifisert tolk når det er nødvendig for å ivareta hensynet til rettsikkerhet og for å yte forsvarlig hjelp og tjeneste. Det skal blant annet legges vekt på om man kan kommunisere forsvarlig uten tolk, og på sakens alvorlighet og karakter.
8. Bruk ulike informasjonskanaler
Dette kapittelet beskriver hvordan virksomheten din kan distribuere den tilpassede informasjonen gjennom kanaler som målgruppene bruker.
9. Roller og ansvar
Overordnede føringer: I tråd med sektoransvarsprinsippet er det de ulike sektormyndighetene i stats- og kommuneforvaltningen som har ansvar for informasjon til hele befolkningen generelt, og dermed også innvandrere og deres barn.
10. Flere ressurser
11. Eksempler til inspirasjon
12. Huskeliste til deg som er offentlig ansatt