Veileder

Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn

Publisert: 22. januar 2025, Sist oppdatert: 22. januar 2025

Her finner du som er offentlig ansatt veiledning om språklig og kulturell tilpassing av informasjon og verdien av å involvere målgruppene dine i utforming og formidling av budskap.

Video med tips til hvordan man når ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn

Kort om veilederen

Denne veilederen viser hvordan din virksomhet bør tilpasse informasjon til en mangfoldig og sammensatt befolkning.

Offentlige myndigheter, uavhengig av sektor og nivå, har ansvar for å kommunisere med hele befolkningen innenfor sitt ansvarsområde. Informasjon og tjenester fra myndighetene skal nå ut til flest mulig. 

Det kan være utfordrende å nå ut til personer med innvandrerbakgrunn som har begrensede norskkunnskaper og liten tilknytning til det norske samfunnet. Ulike grupper oppfatter informasjon forskjellig.

Hva finner du i veilederen?

I veilederen finner du mer om:

  • språklig og kulturell tilpassing av informasjon 
  • verdien av å involvere personer med innvandrerbakgrunn i utvikling av budskap og tjenester 
  • å samle kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå 
  • klart språk, oversettelser til andre språk og bruk av kvalifisert tolk  
  • hvordan godt samspill med frivillige organisasjoner bidrar til mer målrettet informasjonsarbeid 
  • bruk av ulike formidlingskanaler for å nå grupper og miljøer som ellers er vanskelige å nå 

Veilederen vil gjøre din virksomhet bedre rustet ved neste krise, gjennom å bygge kunnskap, kompetanse og gode rutiner, og ved å inkludere tilpassing av informasjon i krise- og beredskapsplaner. 

Nøkkelen for å lykkes, er at avsenderen er troverdig. Tillit og troverdighet må offentlige myndigheter bygge over tid, gjennom å skape gode relasjoner til ulike miljøer og grupper med innvandrerbakgrunn.