Eksempler til inspirasjon

Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå

Informasjon til innvandrere som del av kommunens beredskapsplan | IMDi

Frogn kommune har laget en oversikt over innbyggernes språk og hvem som trenger særskilt tilpasset informasjon og oppfølging. Kartleggingen gir et godt grunnlag for å nå ut til alle innvandrere.

Informasjon om covid-19 tilpasset eldre med innvandrerbakgrunn | IMDi

Nasjonalforeningen for folkehelsen og Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse har laget informasjonsmateriell om korona, tilpasset den eldre delen av innvandrerbefolkningen. 

Test deg- kampanje fra Helsedirektoratet med tilpasset budskap og kanalvalg | IMDi

Bruk av sosiale medier var avgjørende for å nå ut til ulike språkgrupper under pandemien. Helsedirektoratet spisset budskap sammen med målgruppene og kjørte flere kampanjer. 

Involver frivillige organisasjoner og ressurspersoner

Dialogmøter mellom politisk ledelse og sivilsamfunnet i Oslo | IMDi 

Politisk ledelse i kommunen har tatt initiativ til dialogmøter med sivilsamfunnet. Møtene har vist seg nyttige både under pandemien og ved ankomstene av flyktninger fra Ukraina. 

Frivillig dag 14 | IMDi

I Arendal jobber frivillige organisasjoner sammen med kommunen for å skape møteplasser der flyktninger kan knytte kontakter og engasjere seg i frivillig arbeid. 

Innbyggerinvolvering i kommunikasjonsarbeid | IMDi

Bydel Gamle Oslo i Oslo kommune rekrutterte representanter fra det norsk-somaliske miljøet i et prosjekt for målrettet koronainformasjon. Prosjektet viser at tett samarbeid med målgruppen er avgjørende for å nå frem med livsviktig informasjon. 

Flerspråklige smittevernsambassadører med stort nettverk | IMDi

Holmlia Nærmiljøsenter og Frivilligsentral (HNF) i Oslo tok utgangspunkt i eksiterende nettverk for å informere når pandemien kom. De benytter alle arrangementer på senteret og i nærmiljøet til å spre budskap fra myndighetene. 

Bruk et språk som alle kan forstå, oversett til andre språk og bruk kvalifisert tolk

Tegneserie + Superhelt = Super Informasjonsformidling | IMDi

Francine Mbanza Jensen i Unity Spark har skapt den norsk-burundiske superhelten Kira for å informere om korona, smittevern og vaksine. 

Informasjonsfilmer om korona på polsk og spansk | IMDi

Caritas Norge har fått med statsministeren til å lage en film med nøkkelinformasjon om korona. Caritas har laget versjoner på norsk, polsk og spansk. Filmene er tekstet på flere språk og delt på Facebook. 

Tolketjenester i egenregi – slik gjør de det i Lørenskog | IMDi Kommunene Lørenskog, Rælingen, Ullensaker, Nes, Gjerdrum, Nannestad, Hurdal og Eidsvoll inngår alle i et formidlingssamarbeid om tolketjenester, hvor hensikten er å sikre gode tolketjenester med kvalitet i alle ledd. 

Bruk ulike informasjonskanaler

Dør-til-dør-aksjoner og felting | IMDi 

I forbindelse med korona-pandemien gjennomførte Oslo kommune og Bydel Stovner dør-til-dør-aksjoner for å nå ut direkte til befolkningen med informasjon om smittevern, testing og vaksinering.

NorSom Media: en nyhets- og informasjonskanal for norsk- somaliere | IMDi 

Med både nettavis og nett-TV produserer NorSom Media egne nyheter og oversetter norske nyheter til somali. De formidler offentlig informasjon og samarbeider med en rekke myndigheter. 

Nettavis på polsk skaper engasjement | IMDi

Nettavisen Razem har det polske miljøet i Kristiansand som sin primære målgruppe. Gjennom avisen blir leserne inkludert i det politiske, sosiale og kulturelle livet i Kristiansand, i Agder og i Norge. 

Lokale smittevernambassadører | IMDi

Halden frivilligsentral har spredt korona-informasjon i ulike innvandrermiljøer via lokale smittevernambassadører. 

Helseambassadører når ut til mange med koronainformasjon i Drammen | IMDi

Helseambassadører når ut til mange med koronainformasjon i Drammen. Drammen Sanitetsforening har rekruttert flerspråklige innvandrerkvinner for å informere om smittevern og helsemyndighetenes koronatiltak.