Informasjon og tjenester skal ha et mangfoldsperspektiv. Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå, for eksempel landbakgrunn, botid, kultur og språk.
Samarbeid med frivillige organisasjoner og ressurspersoner
Regelmessig samarbeid og dialog bidrar til å skape tillit mellom myndigheter og innvandrerbefolkningen.
Bruk kvalifisert tolk
Det er ditt ansvar å forstå og å bli forstått. Bruk kvalifisert tolk når det er nødvendig for å gi forsvarlig hjelp og tjeneste.
Involver målgruppene fra start
Løpende testing og tilbakemeldinger fra representanter for målgruppene sikrer at budskapet blir forstått av flest mulig.
Gjør deg forstått
Lær deg skriverådene på klarspråk.no,og øv på å bruke dem. Et enkelt språk reduserer faren for misforståelser.
Oversett
Oversett viktige budskap til de språkene som målgruppene forstår.
Bruk visuelle virkemidler
Bruken av video, lyd, bilder, illustrasjoner og symboler kan supplere tekst.
Vær der målgruppene er
Finn ut hvilke informasjonskanaler målgruppene bruker, og bruk disse kanalene for å nå flere.
Bruk ressurspersoner med tillit
Personer som har troverdighet og tillit i målgruppene kan nå flere.