Huskeliste til deg som er offentlig ansatt

Kjenn de du snakker til  

  • Informasjon og tjenester skal ha et mangfoldsperspektiv. Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå, for eksempel landbakgrunn, botid, kultur og språk. 
 

Samarbeid med frivillige organisasjoner og ressurspersoner   

  • Regelmessig samarbeid og dialog bidrar til å skape tillit mellom myndigheter og innvandrerbefolkningen. 
 

 Bruk kvalifisert tolk   

  • Det er ditt ansvar å forstå og å bli forstått. Bruk kvalifisert tolk når det er nødvendig for å gi forsvarlig hjelp og tjeneste.  
 

Involver målgruppene fra start  

  • Løpende testing og tilbakemeldinger fra representanter for målgruppene sikrer at budskapet blir forstått av flest mulig.   
 

Gjør deg forstått

  • Lær deg skriverådene på klarspråk.no,og øv på å bruke dem. Et enkelt språk reduserer faren for misforståelser.    
 

Oversett  

  • Oversett viktige budskap til de språkene som målgruppene forstår.       
 

Bruk visuelle virkemidler  

  • Bruken av video, lyd, bilder, illustrasjoner og symboler kan supplere tekst.    
 

Vær der målgruppene er  

  • Finn ut hvilke informasjonskanaler målgruppene bruker, og bruk disse kanalene for å nå flere.  
 

Bruk ressurspersoner med tillit  

  • Personer som har troverdighet og tillit i målgruppene kan nå flere.