Bruk et språk som alle kan forstå

Språkloven av 2022 pålegger offentlige organer å kommunisere på et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppene. En av forutsetningene for statens kommunikasjonspolitikk, er at offentlige myndigheter skal bruke et språk som gjør at målgruppene finner informasjon, forstår den og kan bruke den. Dette omtales ofte som klarspråk. 

Klarspråk er viktig hver gang offentlige myndigheter skal kommunisere med befolkningen. Men de generelle skriverådene for klarspråk er ikke alltid nok, hvis budskapet skal treffe og bli forstått også av personer med innvandrerbakgrunn som ikke har norsk som morsmål. Vi har samlet noen skriveråd som vil hjelpe deg til å skrive slik at tekst og budskap blir forstått av flest mulig:

  • Tenk over tekstens formål. Hva skal den oppnå, hva er viktig? 
  • Si det viktigste først. 
  • Si én ting om gangen. 
  • Gjør teksten kort og luftig. 
  • Vurder en kort oppsummering av hovedinnholdet. 
  • Bruk korte og enkle setninger. 
  • Finn løsninger for å unngå lange ord. 
  • Velg konkrete og hverdagslige ord. 
  • Unngå metaforer og språklige bilder. 
  • Skriv ut forkortelser. 
  • Unngå kursiv, store bokstaver og mange ulike skilletegn. 

Ofte kan alternativer til tekstlige budskap fungere godt, for eksempel visuell framstilling, lydfiler, video, animasjoner og podkast. Budskap, symboler, illustrasjoner og animasjoner må alltid brukertestes for å unngå misforståelser.  Alle videoer med tale skal tekstes.  

For å nå ut til målgrupper med offisiell informasjon på andre språk enn norsk, er det nødvendig å bruke tolke- eller oversettelsestjenester.  

Se også kapittel 10 «Flere Ressurser».