Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn

3. Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå

Kunnskap om egen befolkning, også befolkningen med innvandrerbakgrunn, er en forutsetning for mer tilpasset informasjon og likeverdige tjenester i offentlig sektor.

3. Ha kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå

Kunnskap om egen befolkning, også befolkningen med innvandrerbakgrunn, er en forutsetning for mer tilpasset informasjon og likeverdige tjenester i offentlig sektor. 

Konteksten og målet med informasjonen påvirker hvilke målgrupper du skal nå, behovet for tilpasninger og valg av kanaler for formidling.  

Vi anbefaler en prosess i to faser:  

Her finner du tall og statistikk:  

En målgruppeanalyse inngår vanligvis som en del av en kommunikasjonsplan. Den er et verktøy for å kunne definere aktuelle målgrupper med utgangspunkt i hva virksomheten skal informere om eller tilpasse (og hvorfor det er viktig at informasjonen når fram). 

Viktige spørsmål i en målgruppeanalyse:  

  • Hva skal du informere om?  
  • Hvorfor er det viktig at informasjonen når fram?  
  • Hvilke grupper er spesielt vanskelige å nå fram til? Se kapittel 1 «Innvandrerbefolkningen – hvem snakker vi om?» 
  • Hvordan ivareta personvernet til den enkelte i målgruppen? 

Forslag til faser i arbeidet med å lage en målgruppeanalyse:  

  1. Innhent informasjon om sentrale innbygger- og brukergrupper med innvandrerbakgrunn.   
  2. Analyser funnene og kartlegg gruppene som kan være særskilt utfordrende å nå fram til med informasjon, tiltak og tjenester.

Eksempler kan være personer som har 

  • begrensede norskkunnskaper eller digitale ferdigheter  
  • kort botid 
  • liten kontakt med myndighetene og i mindre grad benytter offentlige tjenester, som for eksempel noen grupper av arbeidsinnvandrere 

3.   Bruk kunnskapen til å tilpasse informasjon og kanaler til gruppene du vil nå. Husk for eksempel at  

  • unge som har vokst opp i Norge kan ha mer til felles som gruppe, uavhengig av landbakgrunn, enn eldre innvandrere  
  • eldre med lav utdannelse ofte også har lave digitale ferdigheter, noe som kan være viktig for valg av formidlingskanal