Sitemap
- Ukraina
-
Hverdagsintegrering i praksis
- Våre virkemidler og tiltak i arbeidet mot rasisme og diskriminering
- For frivillige organisasjoner
- Hva samarbeider kommuner og frivillige om?
- For kommuner
- Cafe Vintage Baby - Sandefjord kommune
- Norges bygdekvinnelag - Frogn kommune
- Aktivitetsguide - Trondheim kommune
- Små nystarta organisasjoner på integreringsfeltet
- Se flere eksempler: Lær fra andre
- IMDis virkemidler og tiltak
- Ny i Norge
- Informasjon om elektronisk ID (eID)
-
Lær fra andre
- Inkludering i korps
- Kvalifisering av ukrainske pedagoger til arbeid i grunnskolen
- Aktiv Soroptimist - Senior
- Åpen og Trygg
- NewUse
- Vestland innvandrerråds kampanje mot rasisme og diskriminering
- Jobbsøkerkurs som styrker innvandrere sin jobbsøkerkompetanse
- Hvordan få innvandrerkvinner i lønnet arbeid ved bruk av tilpasset Supported Employment – en håndbok med nyttige tips og råd
- Foreldrestøttelinjen - støtte til foreldre og omsorgspersoner fra Øst-Europa
- Springboard - jobbskaping av og for innvandrere
- Folk møter folk - dialogmøter med utspring i Arendal
- Doavis for voksenopplæringa
- Forebygge kjønnslemlestelse
- Generasjonsdialog
- Studieforbundet: Opent for alle
- Dør til dør-aksjoner og felting
- Tøyen unlimited
- Test deg- kampanje fra Helsedirektoratet med tilpasset budskap og kanalvalg
- Dialogmøter mellom politisk ledelse og sivilsamfunnet i Oslo
- Mannsgrupper for samfunn-, arbeid-, og språkkompetanse
- NorSom Media; en nyhets- og informasjonskanal for norsk- somaliere.
- FHS Integrering gjennom samarbeid
- Forfattarskulen - for skrivande med minoritetserfaring
- Mitt karriereløp - en egen kvalifiseringsløsning for deltakere med medbrakt høyere utdanning
- Dugnad som arbeidspraksis
- Tolketjenester i egenregi – slik gjør de det i Lørenskog
- Skoleavis som språkpraksis og demokratisk verktøy
- Oslo Røde kors
- Dragefestivalen i Kristiansand skaper felleskap i byen
- Mentor- og lederutviklingsprogram for innvandrere
- Tegneserie + Superhelt = Super Informasjonsformidling
- Kor som arena for inkludering og felleskap
- Gloppenmodellen – ein fagutdanningsmodell
- Sisters in Business skaper arbeidsplasser for kvinner med innvandrerbakgrunn
- Guider barn og unge til idretten
- Kurs om kjønns- og seksualitetsmangfold i et flerkulturelt perspektiv
- Verktøy for dialog om negativ sosial kontroll
- YrkesKomp – opplæring og kompetanseheving innen yrkesfag
- Ein inkluderande fotballkvardag – fleire med innvandrarbakgrunn til fotballen
- Kafe KIME – ei moglegheit til å lære i trygge omgivnader
- Nettavis på polsk skaper engasjement i Kristiansand
- Flerspråklige smittevernsambassadører med stort nettverk
- Forberedelse til praksisplass på skole eller SFO/AKS
- Rutinehandbok – tilpassa løp mot fagbrev på arbeidsplassar
- Koronainformasjon gir jobb til ungdom på Grønland i Oslo
- Walk & Talk Norsk Folkehjelp Bodø
- I naturen er alle velkomne - en inkluderende informasjonskampanje fra DNT
- En god nabo – skaper trivsel og aktivitet for nyankomne barn og deres familier
- JURK og jussambassadørane styrker kunnskapen om kvinners juridiske rettar
- Språkvenn – en møteplass som bidrar til integrering
- Informasjon om covid-19 tilpasset eldre med innvandrerbakgrunn
- Informasjon til innvandrere som del av kommunens beredskapsplan
- Informasjonsfilmer om korona på polsk og spansk
- Helseambassadører når ut til mange med koronainformasjon i Drammen
- Lokale smittevernambassadører
- Informasjonsfilmer om korona på ulike språk
- Digitalt arbeidsrettet undervisningsopplegg
- Digital veiledningstjeneste for innvandrere
- Nettressurs med korona-informasjon på ulike språk
- Digital leksehjelp for barn og unge
- Innbyggerinvolvering i kommunikasjonsarbeid
- Digitale refleksjonsgrupper
- Norsk på nett
- Hjelp til heimeskule for minoritetsspråklege foreldre på sosiale medier
- Jobbmatch – bruk av nettbrett og karriereveiledning
- Kafé som arbeidstrening og fast holdepunkt i tilværelsen
- Prosjekt Frihet – forebygging av mobbing og negativ sosial kontroll
- Obligatorisk helsekurs i introduksjonsprogrammet
- Veien til fagbrev for de uten grunnskole
- Slipp nettbrettene fri
- Norsk i Foreldrepermisjon
- Frivillig dag 14
- «Målet må være å få alle i jobb»
- Fast jobb er målet
- Helse fra første bosettingsdag
- Språkpraksis i Grimstad: rett deltaker til rett bedrift
- Foreldreveiledning i Rælingen
- Boligsosialt samarbeid i Larvik
- Informasjon til fylkeskommunene
-
Kvalifisering
- Nasjonalt tilbud om digital norskopplæring for innvandrere
- Resultater fra Nasjonal brukerundersøkelse i 2022
- Tilbud om veilederopplæring ICDP 2024
- Tilsynsinstruks 2022 - 2025 (nynorsk)
- Metodehandbok (nynorsk)
- Metodehåndbok (bokmål)
- Tilsynsinstruks 2022 - 2025 (bokmål)
- Integreringspakkene og midlertidige lover om tilpasninger i introduksjonsloven og integreringsloven under pandemien
-
Veileder for kvalifiseringsløp for voksne innvandrere
- Kartlegging og veiledning
- Opplæring i norsk og samfunnskunnskap
- Arbeids- og utdanningsrettede programmer
- Supplerende tilbud
- Arbeidsrettet innhold i kvalifiseringsløp
- Forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring
- Høyere utdanning og fagskole
- Case 1: Ghulam
- Case 2: Jamal
- Case 3: Jasmin
- Case 4: Alex
- Case 5: Hawa
- Case 6: Rebecca
- Case 7: Viktor
- Case 8: Mariia
- Tilskuddsordninger og erfaringer
- Mulighetskart
- Bruk av tolk
- Om veilederen
-
Regelverk
- Norsk og samfunnskunnskap
- Registrering i NIR etter integreringsloven - norsk og samfunnskunnskap
- Juridisk veileder til integreringslovens midlertidige kapittel 6A
- Kapittel 6A Midlertidige regler for fordrevne fra Ukraina
-
Juridisk veileder til integreringsforskriften
- Kapittel 8A Midlertidige regler for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34
- Kapittel 12. Sluttbestemmelser
- Kapittel 11. Saksbehandlingsregler
- Kapittel 10. Forskjellige bestemmer
- Kapittel 9 Behandling av personopplysninger
- Kapittel 8 Prøver i norsk og samfunnskunnskap
- Kapittel 7 Fravær og permisjoner fra opplæring i norsk og samfunnskunnskap
- Kapittel 6 Veiledende minimumsnivåer i norsk
- Kapittel 5 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap
- Kapittel 4 Fri og permisjoner fra introduksjonsprogrammet
- Kapittel 3 Fravær fra introduksjonsprogrammet
- Kapittel 2 Obligatoriske elementer i introduksjonsprogrammet
- Kapittel 1 Opplæring for asylsøkere i mottak
- Generelt
- Introduksjonsloven med tilhørende forskrifter og rundskriv
-
Opplæring og kvalifisering i mottak
- Nye vertskommuner for asylmottak
- Registrering i NIR etter integreringsloven – opplæring og kvalifisering i mottak
- Kompetansekartlegging i asylmottak
- Integreringsfremmende tiltak i asylmottak etter integreringsloven
- Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for asylsøkere i mottak - integreringsloven
- Integreringsmottak
-
Regler for planlegging og gjennomføring av introduksjonsprogrammet
- Kompetansekartlegging etter integreringsloven
- Sluttmål og varighet i integreringsloven - integreringsloven
- Omfang og innhold i programmet - integreringsloven
- Registrering i NIR etter integreringsloven - introduksjonsprogrammet
- Introduksjonsstønad
- Målgruppe for introduksjonsprogram etter integreringsloven
- Karriereveiledning etter integreringsloven
- Stans av introduksjonsprogrammet etter integreringsloven
- Fravær og permisjoner etter integreringsloven
- Integreringsplan, norskplan og integreringskontrakt etter integreringsloven
- Generelle bestemmelser
- Juridisk veileder til integreringsloven
- Lov om integrering
- Midlertidige lover som følge av utbrudd av Covid-19
- Tilbud om veilederopplæring ICDP 2021
- Fagverksted
-
Bosetting
- Tilgang og pålogging for kompetansekartlegging og karriereveiledning
- Bosettingstall 2023
- Bosettingstall
- Bosettings- og integreringsprisen
- Webinar om bosetting av flyktninger
- Slik får flyktningene sin kommune
- Bosetting av barn
- Kommuner som skal bosette enslige mindreårige
- Bosettingsprosessen
- Slik bosettes de forskjellige gruppene
- Kommunens økonomi og tjenestetilbud
- Bofellesskap for enslige, voksne flyktninger
- Anmodnings- og vedtakstall for bosetting av flyktninger
- Norskopplæring
-
Introduksjonsprogram
-
Brukerundersøkelse for nyankomne innvandrere i opplæring
- Demoversjon av undersøkelsen
- Invitasjonsbrev til deltaker
- Brukermedvirkning og oppfølging
- Forberedelse og gjennomføring
- Registrering av kontaktperson for kommunen
- Innholdet i undersøkelsen
- Formålet med undersøkelsen
- Veiledning for deltakerne
- Lovhjemmel
- Kontaktinformasjon for veiledning og support
- Resultater
- Tilbud om veilederopplæring ICDP
-
Brukerundersøkelse for nyankomne innvandrere i opplæring
- Arbeidsliv
- Tall og fakta om innvandrere og integrering
-
IMDInett
- Frist for å oppdatere opplysninger i NIR for 2022
-
Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)
- Manglende registreringer i NIR i 2024
- Endringer i NIR som følge av lovendringer
- NIR tilpasset midlertidig regelverk for fordrevne fra Ukraina
- Datakatalog NIR
- Samfunnskunnskap 75 timer
- Meld inn supportsak
- Brukerveiledninger NIR
- Dette skal kommunen registrere i NIR
- Formålet med NIR
- Overføring mellom kommunale fagsystem og NIR
- Søknad om data fra IMDinett
- Retningslinjer for søknad om utlevering av opplysninger fra IMDinett
- Tilgang og pålogging
- Bosetting
- Utbetaling av norsktilskudd
-
Tilskudd
- IMDitilskudd
- Ekstraordinært tilskudd til informasjonstiltak for innvandrerbefolkningen i regi av frivillige organisasjoner 2022
- Status utbetaling – IMDi Tilskudd
- Tilskudd til kvalifisering for beboere i integreringsmottak
- Tilskudd til kompetansekartlegging
- Jobbsjansen
- Integreringstilskot
- Produktkatalog
- Ekstraordinær tilleggsutlysning: Tilskudd til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner
- Tilskudd for bosetting av personer med alvorlig funksjonsnedsettelse og/eller alvorlige atferdsvansker
- Ekstraordinær tilleggsutlysning: Tilskudd til norskopplæring for flyktninger fra Ukraina
- Tilskudd til nasjonale ressursmiljø på integreringsfeltet
- Tilskot til opplæring i norsk for vaksne personar med kollektiv beskyttelse
- Spørsmål og svar om utbetalinger
- Hjelpeside for IMDis søknadsportal
- Tilskuddskalkulator
- Negativ sosial kontroll
- Statistikk
-
Om IMDi
- IMDis designsystem
- Bruk av lokale ressurspersonar med innvandrarbakgrunn i informasjonsarbeidet under koronapandemien
- Bruk av tolk i informasjonsarbeidet under koronapandemien
- Presse
- Tilgjengelighetserklæring
- IMDis ungdomspanel
- Kontakt oss
- Dette gjør IMDi
- Ledelsen
- Ledige stillinger
- Kurs og arrangementer
- Rapporter
- Nyhetsbrev
-
Aktuelt nå
- Føler seg godt mottatt, men er usikre på framtida
- Skal få flere innvandrerkvinner ut i jobb
- Høydepunkter fra IMDis årskonferanse 2024
- Fikk pris for å skape mangfoldige arbeidsplasser
- Manglende registreringer i NIR i 2024 – kommunene må kontrollere at opplysninger er ajourført og korrekte
- Vil du skrive masteroppgave om integrering?
- Nå deler vi ut 130 millioner kroner til frivilligheten
- Ber kommunene bosette 18 900 flyktninger i 2025
- Nasjonal brukerundersøkelse 2024 er godt i gang
- Namsos vant pris for bosetting og integrering av flyktninger
- Bidra til at flyktningene blir hørt
- Nominert til pris for bosetting av flyktninger
- Nye utdanningsveier for voksne innvandrere
- Digitale støtteressurser tilgjengelig på ukrainsk og engelsk
- Kompetansedata i egne fagsystem
- Landinformasjonsseminarer til kommuner som bosetter overføringsflyktninger
- Utgifter til bosetting av flyktninger økte i 2023
- Hvilken bedrift er best på mangfold?
- Viktige endringer i integreringsregelverket fra 1. juli 2024
- Nøkkeltall for introduksjonsprogrammet 2023
-
Maler og info på flere språk
- Veileder til forenklet integreringsplan og veileder til norskplan på ulike språk
- Informasjonsfilmer om tidlig kvalifisering
- Veileder til norskplan på ulike språk
- Veileder til integreringsplan på ulike språk
- Informasjon om fravær i introduksjonsprogram på flere språk
- Mal for individuell plan etter introduksjonsloven
- Deltakerbevis for introduksjonsordningen
-
Brosjyrer, håndbøker og veiledere
- Veileder - Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn
- Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn
- Informasjon om introduksjonsprogram og språkopplæring for deg med midlertidig kollektiv beskyttelse
- Bruk av tolk som følge av situasjonen i Ukraina
- Metodehåndbok
- Tilsynsinstruks 2022 - 2025
- Informasjon om koronavaksinasjonsprogrammet gjennom opplæringen i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere
- Veileder i offentlige anskaffelser av tolketjenester
- Kvalifiseringsløp for voksne innvandrere
- Samarbeid mellom kommunen og NAV om introduksjonsprogrammet
- Kvalifiseringsarbeid under pandemien
- Statsborgerseremoni – veileder for statsforvaltere
- Bruk av tolk i informasjonsarbeidet under koronapandemien
- Bruk av lokale ressurspersonar med innvandrarbakgrunn i informasjonsarbeid
- Veiledningshefte om Supported Employment-metodikk rettet mot innvandrere
- Modell for utvikling av arbeidsrettet løp for deltakere i introduksjonsprogram med lite eller ingen skolebakgrunn
- Håndbok for forebygging og håndtering av negativ sosial kontroll og æresrelatert vold
- Eksempelhåndbok - samarbeid om kvalifisering i Akershus, Østfold og Buskerud
- Å samtale via tolk
- Boveiledning og veiledning i boligkarriere for flyktninger
- Velkommen til introduksjonsprogrammet
- Kvalifisering av flyktninger: tall, tips og trender 2017
- Vi og de: en håndbok i kommunikasjon på tvers av kulturer
- Veileder i brukerundersøkelser når innvandrere er brukere
- Innvandring, inkludering, sysselsetting og lokal utvikling
- Familiegjenforening i eksil: forebygging gjennom familiesamtaler
- Informasjon til ungdom om tvangsekteskap
- Informasjon til foreldre om ekteskap
- Gratis kjernetid i barnehage: erfaringer med tidlig innsats
- Rutiner i skolens arbeid mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap
- Retten til å ta egne valg: et undervisningsopplegg
- På grensen: Hvordan integrere unge enslige flyktninger mellom 18 og 25 år?
- Arbeid med enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger: en håndbok for kommunene
- Informasjonskapsler på imdi.no
- IMDis personvernerklæring
- Informasjon om behandling av personopplysninger til beboere på mottak
- Driftsmeldinger
-
Tolking i offentlig sektor
- Ressurser for offentlige virksomheter
- Retningslinjer for bestilling og bruk av tolk
- Veileder for bruk av tolk i tjenesteyting til flyktninger
- IMDis rolle på tolkefeltet
- IMDis arbeid på tolkefeltet
- Partssammensatt utvalg
- IMDi ønsker tolker for døve, hørselshemmede og døvblinde velkommen inn i Nasjonalt tolkeregister
- Godkjenning av yrkeskvalifikasjoner fra utlandet
- IMDis arbeid med digitalisering på tolkefeltet
- Nasjonal konferanse for tolking i offentlig sektor
- Nordisk språkkonvensjon
- Informasjonsfilm med Galvan Mehdi
- Hva sier tolkeloven?
- Krav til tolker i lov og forskrift
- Brudd på tolkelovens krav til tolker
- Om Nasjonalt tolkeregister
-
Veileder for offentlige anskaffelser av tolketjenester
- Ordliste og begreper
- Prisstrategi og prismodell
- Konkurransegrunnlag
- Kontraktsoppfølging
- Fase 2: Konkurransegjennomføring
- Fase 1: Avklare behov og forberede konkurransen
- Innledning til anskaffelsesprosessen
- Formål og målgruppe
- Tolkefaglig ABC for innkjøpere
- Andre innkjøpsmetoder
- Nasjonalt tolkeregister
- Taushetsplikt og habilitet
- Hvordan lage retningslinjer for bruk av tolk i din virksomhet
- Hvordan bli tolk?
- Jobbe som tolk
- E-læringskurs i skjermtolking
- Roller og ansvar ved tolking over skjerm
- Tekniske rammebetingelser for skjermtolking
- Film om skjermtolking for deg som er fagperson
- Tolkens arbeidssituasjon ved skjermtolking
- Når må man bruke tolk?
- Forberede og gjennomføre en tolket samtale
- Kurs i bruk av tolk
- Ulike måter å tolke på
- Tolk eller oversetter?
- Rapporter utgitt eller bestilt av andre
- Informasjonsmateriell
- Lær fra andre kommuner
- Ditt eget valg