Tilskudd for bosetting av personer med nedsatt funksjonsevne eller atferdsvansker

Sist oppdatert: 4. februar 2025

Kort om tilskuddet

Målet med ordningen:
Tilskuddet skal bidra til raskere bosetting av flyktninger med alvorlig funksjonsnedsettelse eller atferdsvansker.

Hva skal pengene gå til:
Tilskuddsordningen skal dekke de ekstraordinære utgiftene kommunen får av å bosette denne gruppen.

Hvem kan søke:
Alle kommuner som bosetter personer i målgruppen.

Søknadsfrist:
Ved førstegangssøknad for tilskuddsår 1 eller 2 er søknadsfristen 18 måneder etter bosettingsdatoen. Søknadsfristen er deretter seks måneder etter at forrige tilskuddsperiode er over.

Kommunen kan søke utsatt søknadsfrist innenfor opprinnelig søknadsfrist.

Henvendelser:

Spørsmål knyttet til konkrete tilskuddssaker sender dere gjennom IMDi Tilskudd som endringsforespørsel. Er ikke dette mulig, kan dere alternativt sende spørsmålene som supportsak. For generelle spørsmål om tilskuddsordningen, send gjerne e-post til digtil@imdi.no, eller ring 400 01 960 - tastevalg 4 tirsdag til torsdag mellom kl 09.00 og 11.30.

Hvem er i målgruppen?

Målgruppen for tilskuddsordningen er bosatte flyktninger med en alvorlig kjent funksjonsnedsettelse. Funksjonsnedsettelsen må ha oppstått eller ha sitt opphav i tiden før personen ble bosatt. Personer i målgruppen for tilskuddet har en medisinsk og individuelt dokumentert funksjonsnedsettelse, som har ført til en betydelig nedsatt funksjon, og et betydelig hjelpebehov for å kunne fungere i hverdagen.

Alvorlig kjent funksjonsnedsettelse kan være:

  • tap av, alvorlig skade på eller avvik i en kroppsdel eller i en av kroppens psykologiske, fysiologiske, kognitive eller biologiske funksjoner
  • alvorlig fysisk funksjonsnedsettelse, som lammelser, og mangel på syn, tale eller hørsel
  • alvorlige psykiske lidelser eller funksjonsnedsettelser
  • alvorlige atferdsvansker og atferdsforstyrrelser som er sosialt uakseptert, utagerende og aggressiv oppførsel og selvskading – med et gjentagende mønster
  • alvorlig rusproblem med overdreven bruk av alkohol eller andre rusmidler

Barn som blir født i inntil seks måneder etter at mor er bosatt i en kommune, er også med i målgruppen for tilskuddsordningen.

Vilkår for å få tilskudd

Funksjonsnedsettelsen må dokumenteres

Dere må levere dokumentasjon på flyktningens funksjonsnedsettelse, og at den har oppstått eller har sitt opphav i tiden før bosetting. Søknader for T1 må dokumenteres av kommunal helsetjeneste. Søknader for T2 må dokumenteres av lege/ psykolog eller spesialisthelsetjeneste.

Hvem kan kommunen søke tilskudd for?

Dere kan søke om tilskudd for personer som faller innenfor integreringstilskuddsordningen, og er bosatt etter avtale mellom stat og kommune. Familiegjenforente inngår i målgruppen bare dersom de er bosatt etter særskilt avtale mellom stat og kommune.

Hvordan skal kommunen bruke tilskuddet: Tilskuddet skal dekke ekstraordinære kommunale utgifter for tiltak som er satt inn med bakgrunn i personens funksjonsnedsettelse eller atferdsvansker. Tilskuddsordningen gjelder utgifter som ikke dekkes av andre offentlige instanser eller tilskudd.

Slik skal tilskuddet brukes

  • Direkte lønnsutgifter: Ekstratilskuddet dekker utgifter knyttet direkte til oppfølgingen av personen og dekker derfor bare direkte lønnsutgifter. Med «direkte lønnsutgifter» menes lønn knyttet til direkte brukertid, det vil si når tjenesteyteren samhandler direkte med brukeren.
  • Sosiale utgifter: I tillegg til direkte lønnsutgifter kan sosiale utgifter som feriepenger, arbeidsgivers andel av pensjon og arbeidsgiveravgift dekkes.
  • Bofellesskap: I bofellesskap vil direkte lønnsutgifter si lønn til personellet som er til stede for å være tilgjengelig for personen det gjelder.

Dette kan tilskuddet ikke brukes til:

  • vikarutgifter
  • administrativt arbeid
  • opplæring og veiledning
  • reisetid

Dette gjelder både når kommunen utfører disse tjenester selv, og når dere kjøper tjenester fra private leverandører.

Undervisningspersonell: Direkte lønnsutgifter for undervisningspersonell, vil si lønn for de utførte timene personellet underviser personen, og lønn for de utførte timene undervisningspersonellet bruker til før- og etterarbeid. Også her faller annet administrativt arbeid, kompetanseheving, strategisk planlegging og andre oppgaver utenfor ordningen.

Tolk: Direkte lønnsutgifter for tolk vil si lønn for timer der personen det gjelder, er til stede og i samtale med tolken. Administrativt arbeid, reisetid, for- og etterarbeid og tolkebruk som ikke er tilknyttet øvrige innvilgede tiltak, faller utenfor ordningen.

Dokumentasjon av tiltakene og de ekstraordinære utgiftene

Tilrådning av tiltak: Tiltak dekkes som hovedregel i tråd med tilråding fra kommunal helsetjeneste, lege eller psykolog, spesialisthelsetjeneste eller PPT.

Beskrivelse av tiltak og ekstraordinære utgifter: For alle kommunale tiltak og tjenester der utgiften er ekstraordinær, må dere legge ved beskrivelse av tiltak og forklare hva dere regner som ekstraordinære utgifter.

Hvordan dere har kommet fram til beløpet: Dere må vise tydelig hvordan dere har kommet fram til det omsøkte beløpet for hvert av tiltakene.

Enkeltvedtak: For kommunale tiltak og tjenester der det etter loven er krav om enkeltvedtak, legger dere ved dette. Omfanget på tiltaket må komme fram i vedtaket. Tjenester som ikke er levert, faller utenfor tilskuddsordningen.

For enslige mindreårige: I søknader som gjelder enslige mindreårige, må dere i tillegg redegjøre særskilt for hva som er ekstraordinære utgifter utover det som dekkes av særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger.

I ekstratilskuddets rundskriv, under punkt 3.1, finner dere liste med eksempler på tiltak som tilskuddet kan dekke. For at de kommunale utgiftene skal dekkes gjennom tilskuddsordningen, må dere også fylle de andre kravene til tilskuddsordningen.

Slik fordeler IMDi tilskuddet

IMDi gjør en individuell vurdering av hver enkelt søknad, der det fattes vedtak om utbetaling av tilskudd. Vurderingen gjøres på grunnlag av målgruppetilknytning.

For første eller andre tilskuddsår, kan kommunen søke om enten tilskudd 1 eller tilskudd 2.

Tilskudd 1

Tilskudd 1 er et engangstilskudd, og kan kun søkes om i førstegangssøknad. Det vil si at dere ikke kan søke om tilskudd 1, etter å ha fått innvilget tilskudd 2. Kostnadene dere søker å få dekket, må være på minimum 100 000 kroner.

Dersom dere har fått innvilget tilskudd 1 og deretter avdekker at det må settes inn flere tiltak som vil gi en kostnad på over 200 000 kroner, kan dere søke om å få omgjort innvilget tilskudd 1 til tilskudd 2 i løpet av den innvilgede tilskuddsperioden. Dere må da sende oppdatert informasjon i tråd med dokumentasjonskravene for tilskudd 2. Når det blir gjort om på tilskudd skal utbetalingsbeløpet av tilskudd 1 komme til fratrekk ved utbetaling av tilskudd 2.

Tilskudd 2

IMDi kan tildele tilskudd 2 årlig i integreringstilskuddsperioden, i utgangspunktet fem år. Kostnadene kommunen kan få dekket, må være på minimum 200 000 kroner. Enslige mindreårige kan utløse tilskudd 2 til og med den tilskuddsperioden de fyller 20 år, selv om integreringstilskuddsperioden har utløpt.

Personer med alvorlig funksjonsnedsettelse eller alvorlige atferdsvansker som bosettes fra UDIs særskilte botilbud bosatt fra 2022, kan utløse tilskudd 2 i inntil ti år. Med «UDIs særskilte botilbud» menes tilrettelagt avdeling, særskilt bo- og omsorgsløsning (særbol) og særskilt pleie- og omsorgsløsning (særpleie).

Barn bosatt fra 2024, som dersom de var voksne, ville vært bosatt fra UDIs særskilte botilbud, kan utløse tilskudd 2 i inntil ti år. UDI må bekrefte relevant botilbud.

Personer bosatt fra 2025, som er for syke for UDIs særskilte botilbud, som en periode er til behandling på sykehus, sykehjem eller rehabilitering, og derfor ikke skrives inn, gis permisjon eller skrives ut av UDIs særskilte botilbud, er i målgruppen for utvidet tilskuddsperiode.

Det innvilges forhåndstilsagn for Tilskudd 1 for bosatte fra 2025 fra særbol og særpleie. Dersom kommunen avdekker behov utover rammen for Tilskudd 1, søker kommunen omgjøring til Tilskudd 2 innenfor tilskuddsperioden.

Ekstratilskuddets ulike satser:

Tilskuddsår   

Tilskudd 1   

Tilskudd 2   

2025 

204 100 kroner 

Inntil 1 692 000 kroner* 

2024  

196 400 kroner  

Inntil 1 608 000 kroner*  

2023  

196 400 kroner  

Inntil 1 520 000 kroner*  

2022   

196 400 kroner   

Inntil 1 520 000 kroner   

  * For personer som bosettes fra UDIs botilbud særbol og særpleie etter 16. juni 2023, er satsen for tilskudd 2 på inntil 2 597 500 kroner. Dette gjelder også personer som er for syk til å bo på særbol og særpleie bosatt fra 2025, der dette dokumenteres med vedtak fra UDI.

Hvilket tilskuddsbeløp og rundskriv som gjelder for den enkelte søknaden, finner dere ved å se på hvilket år tilskuddsperioden starter. Eksempel er en søknad som har tilskuddsperiode 02.02.2025- 01.02.2026, da gjelder rundskriv og tilskuddssats for 2025.

Slik søker dere

Søknaden leverer dere i portalen IMDi Tilskudd. Dere skal legge ved all dokumentasjon og søknad i portalen. Det er også her dere kommuniserer med oss. Legg ved oppdatert dokumentasjon til søknaden hvert år, med mindre IMDi har oppgitt noe annet. Det er viktig at dere setter dere godt inn i rundskriv og veileder før dere leverer søknaden. Se veiledning om pålogging og bruk og vanlige spørsmål og svar om tilskudd for personer med nedsatt funksjonsevne eller adferdsvansker.

Søknadsfrister

For søknader med oppstart av tilskuddsperiode fra og med år 2025:

Søker dere første gang for den aktuelle flyktningen, er søknadsfristen 18 måneder etter bosettingsdatoen. Søknadsfristen er deretter seks måneder etter at det enkelte tilskuddsåret er over.

For å kunne søke om tilskudd for videre år, må førstegangssøknaden være innvilget. Det første tilskuddsåret starter på bosettingsdatoen og varer i ett år, deretter starter påfølgende tilskuddsår på samme dato neste år. Dere må levere søknad om utsatt søknadsfrist i IMDi Tilskudd innenfor den opprinnelige søknadsfristen.

Eksempel på søknadsfrister for bosettingsdatoen 13. oktober 2025:

  • Tilskuddsår 1: Periode 13. oktober 2025–12. oktober 2026, frist 13. desember 2027
  • Tilskuddsår 2: Periode 13. oktober 2026–12. oktober 2027, frist 13. desember 2028 dersom innvilget år 1, frist 13. desember 2027 dersom førstegangssøknad
  • Tilskuddsår 3: Periode 13. oktober 2027–12. oktober 2028, frist 13. desember 2029
  • Tilskuddsår 4: Periode 13. oktober 2028–12. oktober 2029, frist 13. desember 2030
  • Tilskuddsår 5: Periode 13. oktober 2029–12. oktober 2030, frist 13. desember 2031

For barn født inntil 6 måneder etter at mor er bosatt i en kommune, er søknadsfristen 18 måneder fra barnets fødsel.

For personer med gjeninnreise til Norge etter utenlandsopphold, forlenges søknadsfrist tilsvarende den tiden flyktningen har vært utenlands.

Dokumentasjon dere må legge ved søknaden

Søknaden skal inneholde

  • informert samtykke for helseopplysninger og PPT
  • helsefaglig dokumentasjon
  • enkeltvedtak eller tiltaksbeskrivelse
  • kostnadsberegning av ekstraordinære utgifter
  • regnskap for tilskudd 2

Dokumentasjonen skal gjelde for tilskuddsperioden det søkes om.

Informert samtykke

Utlevering av personopplysninger til IMDi er i de fleste tilfeller hjemlet i lov, men ikke for opplysninger som er omfattet av taushetsplikt etter helsepersonelloven, se integreringsloven § 42 annet avsnitt. For slike opplysninger må taushetsplikten oppheves gjennom et informert samtykke der det uttrykkelig kommer fram hvilket helsepersonell og hvilke helsevirksomheter som fritas fra taushetsplikten, og at fritaket bare gjelder opplysninger som er relevante og nødvendige for å avgjøre søknaden om tilskudd. Dette gjelder også uttalelse fra PPT. Dersom helsepersonell, helsevirksomheter eller PPT skal gi ny informasjon, må dere innhente samtykke fra personen det gjelder, på nytt.

For at samtykket skal være gyldig, må personen det gjelder, har fått informasjon om hvilke opplysninger det er snakk om, fått se dokumentasjonen, fått vite hvordan dokumentasjonen skal brukes, og eventuelle konsekvenser av dette. Det er ikke krav om informert samtykke for dokumenter som ikke inneholder opplysninger som er omfattet av taushetsplikt etter helsepersonelloven.

Helsefaglig dokumentasjon

Søknaden skal inneholde en fagkyndig utredning og kartlegging av funksjonsnivå og vurdering av hjelpebehov, som regel fra offentlig helsetjeneste. Utredningen skal være utfyllende gjennomført på bakgrunn av individuell kartlegging, og den skal inkludere opplysninger om når tilstanden oppstod, symptomer og forventet prognose. Bruk gjerne IMDi’s mal for å dokumentere alvorlig funksjonsnedsettelse.

Tilskudd 1:

Som hovedregel er det nok med erklæring fra kommunal helsetjeneste. Henvisning til utredning hos spesialisthelsetjenesten og erklæring fra annen kommunal tjeneste, som har inngående kjennskap til personens funksjonsnedsettelse, kan godkjennes. Dette så lenge erklæringen dokumenterer personens funksjonsnedsettelse og hjelpebehov.

Tilskudd 2, år 1 til 3:

Søknader for første, andre og tredje tilskuddsår må dere dokumentere gjennom legeerklæring fra lege eller psykolog for søknad T2. Henvisning til utredning hos spesialisthelsetjenesten kan godkjennes så lenge erklæringen dokumenterer personens funksjonsnedsettelse og hjelpebehov.

Tilskudd 2, år 4 og 5:

Søknader fra og med fjerde tilskuddsår vil som hovedregel kreve utredning fra spesialisthelsetjenesten. Utredning fra kommunal psykologspesialist, opplysninger fra politi og rettsvesen, undersøkelsesrapport og vedtak fra barnevern eller vedtak fra barneverns- og helsenemnda kan godkjennes så lenge utredningen dokumenterer personens funksjonsnedsettelse og hjelpebehov. Fagkyndig spesialisterklæring med tverrfaglig utredning fra andre relevante offentlige faginstanser som har inngående kjennskap til personens funksjonsnedsettelse, kan godkjennes så lenge utredningen dokumenterer personens funksjonsnedsettelse og hjelpebehov.

Når er saken tilstrekkelig dokumentert for hele tilskuddsperioden?

Når T2 er innvilget første gang basert på en utredning fra spesialisthelsetjenesten som sannsynliggjør varigheten på den alvorlige funksjonsnedsettelsen for den resterende tilskuddsperioden, vil IMDi som hovedregel ikke etterspørre dokumentasjon på funksjonsnedsettelsen de videre årene. Dersom vanskene er dokumentert til ikke å være varige, eller er tentative, vil IMDi kreve oppdatert utredning i løpet av tilskuddsperioden.

Beskrivelse av tiltak med kostnadsberegning

I søknadsskjemaet i IMDi Tilskudd skal dere beskrive igangsatte eller planlagte tiltak med bakgrunn i personens funksjonsnedsettelse og hjelpebehov. For de tiltakene kommunen etter loven må gi flyktningen enkeltvedtak, vedlegges dette. Beskrivelsen skal inneholde nærmere informasjon om det enkelte tiltaket dere søker tilskudd for, og hvorfor dere har satt i gang eller planlagt tiltaket. Det må stå tydelig hvordan dere har kommet fram til det omsøkte beløpet for hvert tiltak.

Bare direkte lønnsutgifter kan dekkes:

Rundskrivet stiller krav om at det bare er direkte lønnsutgifter som kan dekkes av denne ordningen. Med «direkte lønnsutgifter» menes lønn knyttet til brukertid, altså når tjenesteyteren samhandler direkte med brukeren. Administrativt arbeid, opplæring og veiledning, reisetid med videre faller utenfor tilskuddsordningen.

Synliggjøring av kostnader i grensesnittet til andre tilskuddsordninger:

Kostnadsberegningen må synliggjøre at utgiftene er ekstraordinære, altså utover det som dekkes av integreringstilskudd, særskilt tilskudd til enslige mindreårige flyktninger og tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og utgifter som dekkes gjennom andre offentlige instanser eller tilskudd.

Søker dere om støtte til tiltak som også støttes av andre offentlige instanser eller tilskudd, må dere dokumentere at dere har søkt og har ekstrautgifter. Det kan være egenandeler, som ikke er dekket etter innvilget støtte fra disse instansene.

Dere må forklare og vise utregning på hvordan de har kommet fram til søknadsbeløpet for hvert tiltak. Ekstratilskuddet kan kun dekke direkte lønnsutgifter. Det innebærer grunnlønn, og de sosiale utgiftene til feriepenger, arbeidsgivers andel av pensjonen og arbeidsgiveravgift.

Regnskap for tilskudd 2

Beskriv de ekstraordinære utgiftene i søknadsskjemaet. Spesifiser hvor mye hvert enkelt tiltak koster for den gjeldende tilskuddsperioden, og hvordan dere har kommet fram til søknadsbeløpet for hvert tiltak.

Utgiftene skal følge tilskuddsåret. Dersom en person er bosatt 02.02.2024, blir tilskuddsperioden, og dermed utregning av kommunens utgifter for perioden 2. februar 2024 til 1. februar 2025.

For tilskudd 2 skal dere legge ved regnskapsrapport signert av saksbehandler og økonomiansvarlig i kommunen. Søker dere budsjettbasert, ettersendes regnskapsrapport for T2 etter tilskuddsperioden, mens for regnskapsbaserte søknader legger dere ved regnskapet i søknaden.

Øvrig dokumentasjon

Legg ved i søknaden:

  • Gyldig enkeltvedtak, for de tiltakene dere etter loven må gi flyktningen enkeltvedtak.
  • Utredning og PPT-tilrådning, dersom dere søker om støtte til pedagogiske tiltak.

Ikke legg ved i søknaden:

  • journal eller epikrise, med mindre dette dokumenterer flyktningens funksjonsnedsettelse
  • individuelle planer eller opplæringsplaner
  • timelister

Utbetaling

IMDi utbetaler ekstratilskuddet fire ganger i året. Se termindatoer her. IMDi utbetaler ekstratilskuddet den første terminen etter at hver enkelt ekstratilskuddssak er fattet, se dato i tilskuddsbrev.

Slik skal dere rapportere

Tilskudd 1

Det er ikke krav til regnskapsrapportering på tilskudd 1.

Tilskudd 2

Dere skal levere regnskap, som viser hva de faktisk har brukt ekstratilskuddet til. Regnskapet skal signeres av to ulike personer; saksbehandler og økonomiansvarlig i kommunen.

Dere må sende regnskapsrapporten snarest mulig, og senest to måneder etter at den aktuelle tilskuddsperioden er over.

Har tiltaksutgiftene vært høyere enn det innvilgede tilskuddsbeløpet, kan dere søke om å få disse dekket når dere sender inn regnskapsrapport. Det samme gjelder for nye tiltak som erstatter eller kommer i tillegg til innvilgede tiltak.

Viser regnskapet at utgiftene har vært lavere enn det innvilgede tilskuddsbeløpet, trekker IMDi tilbake de ubrukte midlene ved neste terminutbetaling. Det samme gjelder dersom dere har satt i gang tiltak som ikke dekkes av tilskuddsordningen. Dersom dere har fått innvilget en søknad basert på budsjett og regnskapet viser at utgiftene likevel kommer under innslagssummen for T2, vil IMDi trekke tilbake det innvilgede beløpet i vedtaket ved neste terminutbetaling.

Klageregler

Avgjørelser om tilskudd og krav om tilbakebetaling etter dette rundskrivet regnes ikke som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 28, jf. forvaltningsloven § 2. Dere kan derfor ikke klage etter forvaltningsloven §§ 3 første ledd og 28. Ellers gjelder forvaltningslovens regler for saksbehandling.

En beslutning om å avvise en søknad er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 tredje ledd, og dere har derfor rett til å klage etter forvaltningsloven §§ 28. Klagefristen er tre uker fra dere får vedtaket, jf. forvaltningsloven § 29.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet er klageinstans. Selve klagen sender dere til IMDi.

Har dere spørsmål? Ta kontakt!

Spørsmål knyttet til konkrete tilskuddssaker sender dere gjennom IMDi Tilskudd som endringsforespørsel. Er ikke dette mulig, kan dere alternativt sende spørsmålene som supportsak.

For generelle spørsmål om tilskuddsordningen, send gjerne e-post til digtil@imdi.no, eller ring 400 01 960 - tastevalg 4 tirsdag til torsdag mellom kl 09.00 og 11.30.

Rundskriv

Opplæring

Fant du det du lette etter?