Endringer i NIR som følge av lovendringer
Endringer i integreringsregelverket og andre lovverk fører jevnlig til behov for tilpasninger i NIR.
Endringer i opplæringsloven
Ny opplæringslov trådte i kraft 01.08.2024, se nærmere informasjon på Fagressursen for introduksjonsprogrammet under temaene «Forberedende opplæring for voksne» og «Videregående opplæring».
IMDi har som følge av dette innført noen endringer i NIR på utdanningsrettede tiltak for deltakere i introduksjonsprogram; to nye tiltak er innført, to tiltak er fjernet og fem tiltak er erstattet med ny ordlyd, se nærmere beskrivelse i brukerveiledning for introduksjonsprogrammet punkt 7.8 (tiltakskoder for introduksjonsprogrammet).
IMDi oppfordrer kommunene til å benytte de nye tiltakskodene i NIR web. For at fagsystemleverandørene skal få tid til å tilpasse sine systemer vil det være mulig å registrere på de gamle kodene til og med 31.12.2024, både i NIR web og via fagsystem. Fra 1. januar 2025 vil det kun være mulig å registrere på de nye kodene.
Endringer i integreringsregelverket
Endringene trådte i kraft sommeren 2023, hhv. 1. juli og 1. august. Endringene gjelder både det midlertidige regelverket for fordrevne fra Ukraina (kapittel 6A etter integreringsloven) og de ordinære bestemmelsene i integreringsloven.
Viktige endringer i integreringsloven og integreringsforskriften
NIR er tilpasset lovendringene knyttet til opplæring i norsk og samfunnskunnskap (både de midlertidige og ordinære bestemmelsene). Enkelte av endringene knyttet til introduksjonsprogram gjenstår å tilpasse. Se nærmere oversikt over tilpasningene som er gjort / gjenstår å gjøre i NIR her:
Endringer i de midlertidige bestemmelsene for personer med kollektiv beskyttelse
Utvidet norskopplæring for personer med kollektiv beskyttelse
Kommuner som har kapasitet, kan gi opplæring i norsk utover ett år til personer i målgruppen som har behov for det for å nå et minimumsnivå i norsk, jf. ny bestemmelse i integreringsforskriften § 43 g som trådte i kraft 1. juli 2023. Utvidet opplæring i norsk skal gis i tilknytning til opplæring gitt med hjemmel i integreringsloven § 37 d. Registrering av vedtak om utvidet norskopplæring i NIR vil utløse tilskudd på kr. 27 450,-.
IMDi har tilpasset NIR til denne endringen og kommunen kan nå registrere vedtak om utvidet norskopplæring i NIR. Kommunen må i tillegg registrere hvorvidt personen har utdanning på videregående nivå fra før eller ikke, ettersom dette har betydning for hvor mange vedtak om utvidet opplæring det er mulig å registrere i NIR.
Vedtak om utvidet norskopplæring skal gis i tilknytning til opplæring gitt etter integreringsloven § 37 d. I praksis innebærer dette:
- Vedtaksdato om utvidet norskopplæring må være innenfor to måneder før og to måneder etter gjennomføringsfristen på ordningen rett til opplæring i norsk («Norsk rett/norskmål»)
- Startdato må være lik eller etter gjennomføringsfristen på ordningen rett til opplæring i norsk («Norsk rett/norskmål»)
- Registrering av vedtak om utvidet norskopplæring vil føre til at fristen utvides med 6 måneder fra startdato i vedtaket om utvidet opplæring
- Ny frist for utvidet opplæring vil vises i informasjonsboksen øverst på ordningssiden i NIR. Ved trykking på i-ikonet for ny frist vil beregningen som ligger til grunn for den utvidede fristen vises
Se maler for vedtak om utvidet norskopplæring. Det er også mulig å laste ned vedtaksmalen direkte fra NIR.
Endring i varighet av introduksjonsprogram
Personer som har fullført videregående opplæring fra Ukraina, og som ikke har ett års høyere utdanning i tillegg, kan delta i introduksjonsprogram i inntil ett år, dersom de har sluttmål om overgang til høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning, jf. ny bestemmelse i integreringsforskriften § 43 d som trådte i kraft 1. juli 2023. Programtiden på ett år kan ikke forlenges.
IMDi vurderer at det ikke er hensiktsmessig å tilpasse NIR til denne lovendringen (blir for komplekst). Kommunen må i disse tilfellene registrere sluttmålet «Høyere utdanning – person har utdanning på høyere nivå fra før», som gir inntil 6 måneders frist for gjennomføring. De må deretter registrere vedtak om utvidet deltakelse, slik at personen til sammen får inntil 12 måneders frist for gjennomføring.
«Språktilbudet» i introduksjonsprogrammet kan bare være engelsk, i tillegg til norsk
Det er gjort en innstramning i forhold til hvilke språk som kan gis som «språktilbud» i et introduksjonsprogram etter integreringsloven § 37 c. Tidligere var det åpnet for at språktilbudet kunne være et annet språk enn norsk. Vedtatt forskriftsendring innebærer at språktilbudet må være enten norsk eller engelsk, jf. integreringsforskriften § 43 f. IMDi har derfor fjernet muligheten til å registrere tiltaket «Språktilbud, annet» i introduksjonsprogrammet i NIR.
For ytterligere informasjon se:
- NIR tilpasset midlertidig regelverk for fordrevne fra Ukraina
- Juridisk veileder til integreringslovens midlertidige kapittel 6A
Endringer i de ordinære bestemmelsene i integreringsloven
Fristen for gjennomføring av opplæring skal regnes fra oppstartsdato for opplæringen
Den viktigste endringen som trådte i kraft 1. august er at fristen for gjennomføring av opplæring i norsk og samfunnskunnskap skal regnes fra oppstartsdatoen for opplæringen, jf. integreringsloven § 32 og § 33. Det skal settes én felles oppstartsdato for opplæringen, slik at fristen for opplæring i både norsk og samfunnskunnskap løper fra samme tidspunkt. Selv om opplæringen i norsk og samfunnskunnskap kan starte på forskjellige datoer, har departementet vurdert det slik at en felles fristberegning kan bidra til at også opplæringen i samfunnskunnskap gis på et tidlig tidspunkt.
Endringen gjelder personer med innvilget oppholdstillatelse som gir rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap fra 01.08.2023. Den gjelder også personer som søker fra utlandet og får innvilget oppholdstillatelse før 01.08.2023, men som ankommer landet etter 01.08.2023, jf. overgangsregelen i integreringsforskriften § 74
IMDi har tilpasset NIR slik at fristen for gjennomføring av opplæringen beregnes fra startdato i første vedtak om opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Startdato i vedtaket er derfor obligatorisk å registrere. Fristen for opplæring i norsk beregnes i tillegg på bakgrunn av om personen har utdanning på videregående nivå fra før eller ikke.
Merk følgende: For å kunne registrere norsktimer må kommunen registrere både vedtak om opplæring med startdato og utdanningsbakgrunn i NIR. Det samme gjelder kommuner som benytter kommunale fagsystem for å overføre opplysninger til NIR.
NB: For personer som kom inn i målgruppen for rett og/eller plikt til opplæring etter 01.08.2023 må kommunene etterregistrere startdato i vedtak om opplæring som allerede er registrert i NIR, dersom dette mangler. Kommunene må også etterregistrere utdanningsbakgrunn dersom dette mangler. Både startdato og utdanningsbakgrunn er nødvendig for at det skal beregnes en gjennomføringsfrist for opplæringen og for at timer skal kunne registreres på personen.
Fristen for å ta prøve i samfunnskunnskap skal regnes fra oppstartsdato for opplæringen
I tillegg er det vedtatt at fristen for å ta prøve i samfunnskunnskap skal løpe fra samme tidspunkt som fristen for opplæring i samfunnskunnskap, det vil si fra oppstartsdato for opplæringen.
Endringen gjelder samme målgruppe som beskrevet over.
IMDi har tilpasset NIR slik at fristen for å ta prøve i samfunnskunnskap regnes 12 måneder fra startdato i vedtak om opplæring i norsk og samfunnskunnskap, med tillegg av eventuelle permisjoner.
Unntak fra kravet om å være bosatt etter avtale for familiegjenforente som innvilges asyl
For rett og plikt til introduksjonsprogram gjøres det unntak fra kravet om å være bosatt etter avtale for personer som først har vært familiegjenforent med flyktning og som deretter får innvilget beskyttelse på selvstendig grunnlag. I dag inntrer krav om å være bosatt etter avtale når disse personene får innvilget beskyttelse. Dette har til nå ført til at familiegjenforente mistet retten og plikten til introduksjonsprogram som de hadde som familiegjenforente, med mindre de allerede har startet opp i introduksjonsprogram som familiegjenforente.
IMDI jobber med å tilpasse NIR slik at denne gruppen beholder rett og plikt til introduksjonsprogram slik de skal. Det vil ta noe tid før dette er på plass. Kommunen må inntil videre gi denne gruppen introduksjonsprogram i henhold til lovverket, og registrere deltakelse i egne systemer. Kommunen kan eventuelt sende support henvendelse til Veiledningstjenesten for NIR dersom de er usikre på rettighetene og pliktene til den enkelte.