Driftsstøtte til regionale innvandrerorganisasjoner
Kort om tilskuddet
- Søknadsfrist: 2. januar 2025
- Frist for sluttrapport: 15. mars 2026
- Frist for regnskapsrapport: 15. mars 2026
- Du kan også søke om prosjektstøtte
Mål og målgrupper for ordningen
Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn i Norge.
Målgruppen for tilskuddsordningen er personer med innvandrerbakgrunn, beboere i asylmottak, og øvrig befolkning i lokalsamfunn.
Med «personer med innvandrerbakgrunn» mener vi personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre eller som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre.
Hvem kan få tilskudd?
IMDi gir tilskudd til regionale innvandrerorganisasjoner hvor flertallet av tellende medlemmer er personer med innvandrerbakgrunn. Organisasjonen må være registrert i Frivillighetsregisteret. Regional organisasjon har hoveddelen av sin aktivitet i minst tre kommuner med sammenhengende kommunegrenser.
Ved behandling av søknader ser IMDi etter følgende:
- Organisasjonens formål, slik det står i vedtektene, må bidra til at målet med tilskuddsordningen nås.
- Organisasjonen må ha eksistert i minimum ett år før søknadstidspunktet.
- Regionale organisasjoner må være en innvandrerorganisasjon, ha minst 60 tellende medlemmer, og et flertall av organisasjonens tellende medlemmer må ha bostedsadresse i regionen.
- Regionale innvandrerråd må ha underorganisasjoner med minst 60 tellende medlemmer. Underorganisasjonene må være innvandrerorganisasjoner. Innvandrerrådet må gjennom sine vedtekter sikre at personer med innvandrerbakgrunn er representert i dets styrende organ.
For å søke støtte til drift av lokale innvandrerorganisasjoner se kommunenes egne nettsider.
Hva skal det gis tilskudd til
- Driftstilskudd kan gis til organisasjoner har som formål å bidra til at ett eller flere av målene med tilskuddsordningen nås, og som i hovedsak er rettet mot målgruppen for tilskuddsordningen.
- Organisasjoner kan ikke motta tilskudd til drift både fra IMDi og en kommune.
- Driftstilskudd gis ikke til organisasjoner som mottar driftstilskudd fra en annen statlig tilskuddsordning.
Dette kan det gis tilskudd til
- Mellom 60 og 80 medlemmer: 63 000 kroner.
- Over 80 medlemmer: 94 000 kroner.
- Innvandrerråd med mer enn 60 medlemmer inntil 75 000 kroner i driftstilskudd.
Søknaden skal inneholde
- organisasjonens navn, adresse, organisasjonsnummer, kontonummer og intern kontaktperson i organisasjonen
- informasjon om hva slags tilskudd og hvilket beløp som det søkes om
- informasjon om hva tilskuddet skal brukes til, hvordan det vil bidra til at ett eller flere av målene med tilskuddsordningen nås, og en beskrivelse av forventede resultater
- oversikt over organisasjonens aktivitet
- organisasjonens vedtekter som blant annet viser organisasjonens formål
- regnskap og budsjett for organisasjonens virksomhet
- informasjon om hvorvidt organisasjonen søker om midler fra andre offentlige myndigheter eller fra andre finansieringskilder, og hvilke beløp organisasjonen i så fall har søkt om
- en vurdering av organisasjonens risiko ved å gjennomføre drift, og eventuelle risikoreduserende tiltak.
- en årsmelding eller årsrapport fra grunnlagsåret
- en egenerklæring på at organisasjonen oppfyller kravene til innvandrerrepresentasjon
- en egenerklæring for antall tellende medlemmer.
Sentrale medlemsregistre over alle medlemmene i organisasjonen skal ikke sendes med søknaden, men IMDi og våre representanter skal få innsyn i disse når det kreves. Medlemsregisteret skal inneholde opplysninger om navn, bostedsadresse, eventuell tilknytning til lokallag og betaling av kontingent for hvert medlem per 31. desember i grunnlagsåret. Registeret skal skille mellom tellende og andre medlemmer.
Slik vurderer vi søknader
I vurderingen av søknader legger IMDi vekt på følgende:
- om formålet det søkes tilskudd til er klart definert og faller inn under målet med tilskuddsordningen
- organisasjonens tidligere regnskap (dersom det foreligger)
- organisasjonens totale økonomi, inkludert støtte fra andre finansieringskilder
- organisasjonens kompetanse, inkludert tidligere erfaring og måloppnåelse
- organisasjonens vurdering av risiko ved å gjennomføre prosjektet, og eventuelle risikoreduserende tiltak
- organisasjonens aktivitets- og fremdriftsplan
- budsjett for prosjektet for søkeperioden
Dette må være med i rapporteringen
Du skal levere sluttrapport og regnskapsrapport som viser hvordan tilskuddet er brukt, hvordan det har bidratt til å oppnå målet med tilskuddsordningen, og eventuelle avvik i forhold til søknaden. Du skal også redegjøre for at tilskuddet er brukt i henhold til kravene i forskriften og i tilskuddsbrevet. Fristen for innlevering av rapporter står i tilskuddsbrevet.
Dersom din organisasjon er revisjonspliktig, eller tilskuddet er 200 000 kroner eller mer, skal du også levere revisorbekreftet årsregnskap. Detaljinformasjon vil gis i tilskuddsbrev.
Slik søker du
Send søknad til IMDi via Søknadsportalen
Søknaden skal godkjennes i IMDis søknadsportal av organisasjonens leder eller av den som har fått delegert myndighet til å godkjenne søknader. Søknaden som er sendt inn gjennom portalen regnes som elektronisk signert. IMDi behandler kun søknader som er mottatt gjennom IMDis elektroniske søknadsportal for tilskudd og som er fullstendig utfylt.
Hjelpeside for IMDi søknadsportal: Hjelpeside for IMDis søknadsportal
Kontaktinfo
Kontaktinformasjon
IMDi vil ikke være tilgjengelig i julen i perioden 21. desember 2024 til 1. januar 2025. Eventuelle henvendelser bør derfor tas før jul eller fra og med 2. januar 2025.
Supporttelefon: 4002 1005
E-post: Frivillighet@imdi.no