Kommunens skal sette et sluttmål for den enkeltes deltakelse i introduksjonsprogrammet, integreringsloven § 13.
1.1
Setter kommunen et konkret sluttmål for den enkeltes deltakelse i introduksjonsprogrammet?
1.2
Har kommunen fastsatt sluttmålet i samarbeid med den enkelte deltaker?
1.3
Er sluttmålet og varighet i program i tråd med deltakerens alder og utdanningsbakgrunn, herunder om kommunen har sett hen til kompetansekartleggingen, karriereveiledningen, deltakerens interesser, motivasjon og deltakerens langsiktige mål når de har satt sluttmålet?
1.4
Vurderer kommunen forlengelse når den ser at deltakeren ikke når sitt sluttmål innenfor programtiden?
2
Opplæring i norsk
Kommunen skal sette et minimumsnivå for den enkeltes opplæring i norsk, jf. integreringsloven § 31, jf. integreringsforskriften §§ 27 og 28.
2.1
Setter kommunen et norskmål for den enkelte deltaker ved oppstart av opplæring?
2.2
Tar kommunen utgangspunkt i veiledende minimumsnivå når den setter norskmål ved oppstart av opplæring?
2.3
Sørger kommunen for opplæring i et omfang og med en varighet som gjør at deltakeren oppnår sitt norskmål?
3
Krav til enkeltvedtak
Kommunen skal sørge for at enkeltvedtak er i samsvar med forvaltningslovens regler om enkeltvedtak, jf. integreringsloven § 46, jf. forvaltningsloven §§ 18-19, 23-25, 27 og 32.
3.1
Er enkeltvedtaket skriftlig?
3.2
Inneholder enkeltvedtaket en begrunnelse som viser reglene som vedtaket bygger på og de faktiske forholdene som er lagt til grunn?
3.3
Inneholder enkeltvedtaket informasjon om klageadgang, klagefrist, klageinstans og fremgangsmåte når deltakeren skal klage?
3.4
Inneholder enkeltvedtaket informasjon om retten til å se sakens dokumenter?