Informasjon til nye kommuner som skal bosette enslige mindreårige

Kommunen skal gjennomføre et planmessig og aktivt bosettings- og integreringsarbeid. Arbeidet med å bosette enslige mindreårige inngår i det ordinære arbeidet kommunen har med å bosette flyktninger.

Sist oppdatert: 12. desember 2024

Informasjon til nye kommuner

For kommuner som skal bygge opp bosettingskapasitet for enslige mindreårige, har vi samlet og systematisert nyttig informasjon her.

Viktige fagsider i dette arbeidet er:

Webinar Bosetting av enslige mindreårige flyktninger

Se opptak av webinar om bosetting av enslige mindreårige

i juni 2024 arrangerte IMDi webinar med statusoppdatering fra IMDi, representantens rolle fra Statsforvalteren i Oslo og Akershus og eksempel fra kommune om hvordan de jobber med enslige mindreårige med følgepersoner.

Webinaret gir en god innføring i bosettingsarbeidet.

Om bosetting av enslige mindreårige flyktninger

Enslige mindreårige flyktninger er spesielt sårbare og er en prioritert gruppe i bosettingsarbeidet. De trenger trygge og gode oppvekstsvilkår, og bosetting av disse krever et spesialtilpasset apparat i kommunene.

Nyttig informasjon til kommunene om bosetting generelt finner dere på våre nettsider om bosetting.

Hvem defineres som en enslig mindreårig?

Enslige mindreårige flyktninger er barn og ungdom som kommer til Norge uten følge av foreldre eller andre voksne med foreldreansvar, og som får innvilget beskyttelse (asyl) her. Personer med innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse inkluderes i denne gruppen.  

For å bli bosatt gjennom avtale mellom kommunen og staten, må man ha en oppholdstillatelse som gir grunnlag for bosetting.

I anmodningsbrevet til kommunen er det blitt definert hvor mange plasser den enkelte kommune blir bedt om å bosette. Hvis kommunen er anmodet om å bosette enslige mindreårige, vil det fremgå om anmodningen gjelder barn og ungdom i aldersgruppen mellom 15 og 18 år eller barn under 15 år.

I anmodningen til kommunene om å bosette enslige mindreårige, bes det kun om plasser for enslige mindreårige som kommer alene. Dette skyldes at bosettingen av denne gruppen forutsetter tilpassede bo- og omsorgstiltak i kommunen.

Enslige mindreårige med følgepersoner bosettes ofte sammen med følgepersonen. De inngår som hovedregel ikke i arbeidet med bosetting av enslige mindreårige, og telles heller ikke som en benyttet bosettingsplass for enslige mindreårige, men utløser særskilt tilskudd for enslige mindreårige. 

Hvem har ansvaret i arbeidet med å bosette enslige mindreårige?

Det er alderen på barnet/ungdommen da de ankom Norge og søkte beskyttelse som avgjør hvor de oppholder seg i mottaksfasen og hvem som har bosettingsansvaret:

  • Barn og ungdom som er mellom 15 og 18 år
    • Får tilbud om å bo på asylmottak for enslige mindreårige i regi av Utlendingsdirektoratet (UDI)
    • Det er IMDi som har ansvaret for å bosette denne gruppen 
  • Barn under 15 år
    • Får tilbud om plass på et omsorgssenter for enslige mindreårige i regi av Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat)
    • Det er Bufetat som har ansvaret for bosetting av denne gruppen

Ikke alle enslige mindreårige bor på asylmottak eller på omsorgssenter...

Enslige mindreårige som bor privat i mottaksfasen

Enslige mindreårige som bor privat, må selv ta kontakt med IMDi for å bli bosatt i en kommune etter at de har fått innvilget oppholdstillatelse.

Det er IMDi som har ansvaret for å bosette denne gruppen.

De må sende inn søknad om bosetting med offentlig hjelp til IMDi, etter at de har fått innvilget oppholdstillatelse. I søknadsskjemaet fyller den enslige mindreårige selv inn nødvendig informasjon om seg selv. Representant/verge bes hjelpe den enslige mindreårige med å utfylle og sende inn søknadsskjemaet. 

Søknadsskjema – bosetting med offentlig hjelp for enslige mindreårige SKJEMA

Dersom kommunen har privatboende enslige mindreårige som oppholder seg i kommunen, ta kontakt med IMDi/Bufetat:

  • Er barnet over 15 år, er det IMDi som er riktig instans. Ta kontakt på bosettingem@imdi.no, eller på telefon (kontaktsenter for bosetting) 40 00 19 60.
  • Er barnet under 15 år, er det Bufetat som skal kontaktes. Ta kontakt med Bufetat, ankomst.ema@bufetat.no, eller på telefon 46 61 60 00.
  • Kom barnet til Norge sammen med en følgeperson (for eksempel være eldre søsken, tante/onskel, besteforeldre), er det IMDi som skal kontaktes på  bosettingem@imdi.no, eller på telefon (kontaktsenter for bosetting) 40 00 19 60.
  • Er du bekymret for et barn, er den lokale barneverntjenesten riktig sted å henvende seg.

Enslige mindreårige overføringsflyktninger

Overføringsflyktninger oppholder seg i et uttaksland og bosettes i en kommune uten å være innom mottakssystemet. Blant overføringsflyktningene kan det være barn som har status som enslige mindreårige, og stort sett er dette enslige mindreårige med følgeperson.

Enslige mindreårige overføringsflyktninger bosettes på lik linje som andre enslige mindreårige.

Det er IMDi som har ansvaret for å bosette denne gruppen.

Se mer informasjon om bosetting av overføringsflyktninger

Enslige mindreårige med følgeperson

Noen enslige mindreårige kommer til Norge sammen med en voksen følgeperson. Følgepersonen kan være eldre søsken, tante, besteforeldre osv. Enslige mindreårige som ankommer med en følgeperson, bosettes som hovedregel sammen med denne voksenpersonen (som del av en familie).

De inngår vanligvis ikke i arbeidet med bosetting av enslige mindreårige og regnes heller ikke som en benyttet bosettingsplass for enslige mindreårige. De utløser likevel særskilt tilskudd for enslige mindreårige.

Det er IMDi som har ansvaret for å bosette denne gruppen.

Se mer informasjon om enslige mindreårige med følgeperson (Bosetting av enslige mindreårige flyktninger)

Hvem er de enslige mindreårige?

IMDi og Bufetat fordeler de enslige mindreårige flyktningene som til enhver tid er klare for å bli bosatt.

Blant de eldre barna, som hovedsakelig bor på UDIs asylmottak for enslige mindreårige flyktninger, er over to tredjedeler fra Ukraina, og blant disse er de fleste rundt 17 år.

Barna i omsorgssentrene er i alderen mellom 0-15 år, og er hovedsakelig fra Syria og Afghanistan. Den største andelen av barna er mellom 12-15 år, men det er også en økende andel yngre barn under 12 år.

Hva skal til for å komme i gang med bosetting av enslige mindreårige?

Organisering av arbeidet i kommunen

Det er opp til den enkelte kommune hvordan arbeidet med enslige mindreårige organiseres og hvilken etat som skal ha ansvaret for å løse oppgaven. Noen legger ansvaret til barneverntjenesten, mens andre har gode erfaringer med å legge det under flyktningtjenesten, og gjerne i en egen enhet for enslige mindreårige.

Uansett hvor i kommunen ansvaret for bosetting av enslige mindreårige er plassert, må det være ett tverretatlig samarbeid rundt oppvekst- og integreringsvilkårene for disse barna/ungdommene. Kommunens barneverntjeneste bør alltid være en samarbeidspart, men også etater som har ansvar for bolig, skole, helse, kultur og frivillig sektor er sentrale her.

I likhet med andre barn som befinner seg i den enkelte kommune, er det kommunen som har det overordnede ansvaret.

Hvilken type bo- og omsorgstiltak er det mest behov for?

Behovet for bo- og omsorgstiltak avhenger av den enkelte enslige mindreåriges behov. IMDi har erfart at det særlig er stort behov for bofellesskap, spesielt de med bemanning.

Enslige mindreårige har ulike oppfølgingsbehov som kan endre seg etter bosetting. Kommuner som er fleksible i oppfølgingen og tilpasser løsninger etter den enkeltes behov, har en klar styrke i bosettingsarbeidet.

Fremskaffing av bolig og bosettingsarbeid

Det er kommunen som må fremskaffe bolig. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere hvilke boliger som er egnet for bosetting av flykninger. Det kan være både private og kommunale boliger.

Egnede bo- og omsorgstiltak

Enslige mindreårige kommer alene, og trenger derfor et bo- og omsorgstiltak som passer for deres individuelle behov.

Aktuelle boløsninger i kommunene kan være:

  • Bofellesskap
    Plassering i bofellesskap er et vanlig botiltak for enslige mindreårige. Bofellesskapene kan være godkjente som barnevernsinstitusjoner, men det er ikke et krav. Det finnes også ulike modeller knyttet til bemanning og oppfølging i bofellesskapene. Noen bofellesskap er døgnbemannet med ansatte som jobber i turnus, mens andre kun har tilsyn på ettermiddags- og kveldstid og i helgene.
  • Hybel med eller uten oppfølging
    En hybel kan være en naturlig overgang fra et bofellesskap til en mer selvstendig tilværelse. I noen filfeller kan en hybel være den første løsningen som tilbys. Enslige mindreårige som bor på hybel har i mange tilfeller, og i enkelte kommuner alltid, regelmessig tilsyn fra kommunen eller ansatte tilknyttet bofellesskapet.
  • Folkehøgskole
    Noen kommuner har benyttet seg av folkehøgskole som bo- og omsorgsløsning i det aktuelle skoleåret. Dette er et tiltak som passer best for den eldste gruppen, og hvor den enslige mindreåriges behov tilsier at tiltaket kan være hensiktsmessig. Dette er noe som må avtales mellom den enkelte bosettingskommune og folkehøgskolen, hvor kommunen benytter folkehøgskolen som et bo- og omsorgstiltak.
  • Fosterhjem
    Fosterhjem benyttes når barnet, uavhengig av alder, har omsorgsbehov som best kan ivaretas i en familie. Bør barnet flytte til et norsk fosterhjem eller et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnet? Her finnes det ingen fasitsvar. Utgangspunktet er at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle beslutninger, i dette ligger det også å sikre at barnets kulturelle og religiøse bakgrunn ivaretas.

Barnevernets rolle

Mange kommuner velger å hjemle tiltakene som benyttes i arbeidet med enslige mindreårige i lov om barneverntjenester. Selv om vedtak fattes av barnevernet så er det ikke nødvendigvis barnevernet som i praksis er ansvarlig instans, det vil være avhengig av hvordan kommunen har organisert arbeidet med enslige mindreårige.

I barnevernsloven § 11-8 står det følgende: Ved bosetting av enslige mindreårige som har søkt om beskyttelse, eller som har fått opphold i landet på grunnlag av slik søknad, skal kommunen vurdere den enkeltes behov og på denne bakgrunn tilby egnet bolig.

Bosettingsprosessen 

Enslige mindreårige bosettes på lik linje som alle andre, ved at kommunen får en forespørsel om bosetting. Dersom barnet bor i et av Bufetat sine omsorgssenter, er det Bufetat som bosetter og tar kontakt med kommunen. Dersom barnet bor i UDI sine mottak eller hvor de er privatboende, er det IMDi som bosetter.

Enslige mindreårige som bosettes med offentlig hjelp kan ikke selv velge hvilken kommune de skal bosettes i. Det er IMDi eller Bufetat som finner en egnet kommune. I valget av bosettingskommune er den enkelte enslige mindreåriges behov for oppfølging og kommunenes kapasitet sentralt. 

Kommunene har ulike botilbud for enslige mindreårige flyktninger som skal bosettes i kommunen. Hvilken kommune og boløsning som er egnet, avhenger av den enkeltes tilretteleggings- og oppfølgingsbehov.

Det er bosettingskommunen som avgjør hvilke botiltak som er egnet for den enslige mindreårige.

Valg av bo- og omsorgsløsning baseres på en kartlegging av barnets livssituasjon og en vurdering av individuelle behov. Faktorer som alder, modenhet, kjønn, grad av mestring og selvstendighet samt fysisk og psykisk helse tas i betraktning. For noen enslige mindreårige kan slektsrelasjoner i Norge, etter en helhetsvurdering, være avgjørende for valg av bosettingskommune.

Den enslige mindreårige kartlegges i omsorgssenter eller på mottak.

IMDi benytter IMDinett Bosetting i sitt arbeid med å forespørre kommunene om bosetting av enkeltpersoner. Når kommunen har godkjent forespørselen, er det inngått en avtale om bosetting med offentlig hjelp mellom IMDi/Bufetat og kommunen. 

Etter at det er inngått avtale om bosetting, sendes det et vedtak om bosettingskommune til flyktningen, barnets representant/verge og til kommunen. Det er ikke klageadgang på vedtak om bosettingskommune jfr. integreringslovens § 46.  

Mottaket/omsorgssenteret sender den individuelle kartleggingen og tiltaksplanen til bosettingskommunen, som har ansvar for å organisere det bo- og omsorgstilbudet som barnet trenger.

Kartlegging av enslige mindreårige

Alle enslige mindreårige skal kartlegges før bosetting. Informasjonen fra kartleggingen er et viktig grunnlag for at IMDi/Bufetat skal finne en egnet kommune og at bosettingskommunen skal kunne legge til rette for bosetting av barna. 

Barn under 15 år som bor på Bufetat omsorgssenter

  • Det er de ansatte på omsorgssenteret som kartlegger enslige mindreårige som bor der. Les mer om dette her.
  • Kartlegging er definert som en av omsorgssentrenes hovedoppgaver i barnevernslovens kapittel 11-3 og 11-4. 
  • Omsorgssenteret skal utrede barnets situasjon og behov, og utarbeide et forslag til oppfølging av barnet mens det oppholder seg på omsorgssenteret (§11-3). Omsorgssenteret skal også kartlegge barnets situasjon og behov som grunnlag for en etterfølgende bosetting i en kommune (§11-4). 

For barn og ungdom over 15 år som bor på asylmottak

Asylmottakene driftes av UDI, og det er ansatte ved asylmottaket som har ansvaret for kartleggingen av den enslige mindreårige, og som utarbeider en individuell kartlegging og tiltaksplan.Les mer om kartlegging og tiltaksplan for enslige mindreårige i asylmottak på UDI sine nettsider.

Informasjon fra kartleggingen legges inn i IMDinett av mottaket, og det er den informasjonen IMDi bruker i sitt arbeid med å finne en bosettingskommune.

Når en enslig mindreårig får tildelt en kommune, sendes den individuelle kartlegging og tiltaksplanen fra mottak til bosettingskommunen. 

Representant/verge

Enslige mindreårige får oppnevnt en representant når de søker beskyttelse i Norge. Når den enslige mindreårige har fått innvilget oppholdstillatelse, faller representantordningen bort og den enslige mindreårige får oppnevnt en verge i istedenfor. 

Representant eller verge er en voksen person som skal ivareta den mindreåriges rettigheter i Norge, både personlig og økonomisk og skal fungere som en juridisk erstatter for foreldrene. Representant/verge har ikke det daglige omsorgs- eller forsørgelsesansvaret for barnet. 

Det er Statsforvalteren som oppnevner en representant og verge.

Les mer om representant-/vergeordningen for enslig mindreårig asylsøker på statsforvalteren.no

Oppfølgning i kommunen

Uansett hvor i kommunen ansvaret for bosetting av enslige mindreårige er plassert, må det være et tverretatlig samarbeid rundt oppvekst- og integreringsvilkårene for disse barna/ungdommene. Kommunens barneverntjeneste bør alltid være en samarbeidspart, men også etater som har ansvar for bolig, skole, helse, kultur og frivillig sektor er sentrale her. 

Det er mange som ønsker å bistå nyankomne flyktninger. Det kan være hensiktsmessig for kommunen å skaffe seg oversikt over aktører som kan være en god støtte i forbindelse med bosetting og integrering av flyktninger.  

På nettsiden «Bosetting av barn» har vi samlet informasjon for de som bosetter barn, hvor mye av informasjonen er relevant i arbeidet med enslige mindreårige.

På nettsiden «Lær fra andre» finnes inspirasjon i hva andre kommuner har gjort i integreringsarbeidet i kommuner og i frivillige organisasjoner, noe av dette er også rettet med barn og unge som målgruppe.

Behov for kompetanse innen psykisk helse og negativ sosial kontroll

Kommuner som bosetter enslige mindreårige flyktninger, bør ha kompetanse i å ivareta barn og unge som bærer på traumer og har opplevd vanskelige ting og/eller som fortsatt står i vanskelige situasjoner knyttet til negativ sosial kontroll og press fra familie i hjemlandet. Kommunen bør derfor ha kompetanse innen psykisk helse og negativ sosial kontroll.

Behovet for trygge voksenpersoner

Gode bo- og omsorgsløsninger bør være basert på en forståelse av at enslige mindreårige flyktninger, i likhet med andre barn, har behov for trygge oppvekstbetingelser og utfordringer tilpasset sin alder og modenhet. Målet er at de skal kunne bli voksne, ansvarlige samfunnsborgere.

Uavhengig av hvilke bo- og omsorgsløsninger den enkelte kommune velger, er det noen prinsipper som bør legges til grunn i omsorgen og oppfølgingen av enslige mindreårige.

Den enslige mindreårige bør ha trygge voksenpersoner å kunne forholde seg til, som kan tre inn som ansvarlig og anerkjenner barnets egenart, og respekterer barnet i dets identitetsutvikling. Barnet har behov for å kunne stole på og betro seg til vedkommende.

Voksenpersonen må kunne:

  • hjelpe barnet til å kunne få realistiske forventninger til hva de kan greie på kortere og lengre sikt
  • gi nødvendig informasjon som kan gjøre verden mest mulig oversiktlig og forutsigbar
  • legge forholdene til rette for tilegnelse av ny kunnskap og utvikling av ferdigheter
  • bidra til at barnet får mestringsopplevelser det kan dra nytte

Noen enslige mindreårige fyller 18 år kort tid etter bosetting. Erfaring tilsier at kommunen som bosetter denne aldersgruppen, må være forberedt på at den enkelte fortsatt vil trenge bistand til å orientere seg i lovverket og i rettigheter og plikter i samfunnet ellers.

Skole- og fritidstilbud som passer målgruppa

  • Barn som bosettes trenger et tilpasset skoletilbud, uavhengig av om de bor alene eller sammen med sin familie. Enslige mindreårige som bosettes av IMDi er i målgruppen 15 til 18 år. Ungdom bør få skoletilbud som gjør at de møter andre på sin alder og kan få brukt sine ressurser på en god måte.
  • For yngre barn er tilgjengelige plasser i barnehage, mottaksklasser og andre ordinære skoletilbud sentralt.
  • Kommuner som bosetter flyktninger, bør bidra til at barn og ungdom som bosettes har mulighet til å bli kjent med jevnaldrende og delta i fritidsaktiviteter. Forskning på bosetting av enslige mindreårige flyktninger (Fra bosetting til voksenliv) viser at ungdommene opplever en mangel på kontaktflater med jevnaldrende med norske foreldre.

Praktisk bosettingsarbeid i IMDi

Samhandling om bosetting og det bosettingsforberedende arbeidet foregår i det digitale samhandlingsverktøyet IMDinett Bosetting. Dette gjelder alt bosettingsrelatert arbeid for alle bosettingsklare personer. Se brukerveiledninger for IMDinett - «system for bosetting og bosettingsforberedende arbeid» 

Tilgang

For å bruke IMDinett Bosetting må du ha tilgang til det digitale systemet. Alle kommuner som bosetter skal ha en kommuneadministrativ bruker som kan opprette nye brukere og tildele roller til kommunens brukere. Her er oversikt over de ulike rollene og hva de gir tilgang til: Tilgang og pålogging til NIR og bosetting samt IMDi Tilskudd. Informasjonen i IMDinett er tilgangsstyrt, og hva du ser og hvilke oppgaver du kan utføre avhenger av hvilken rolle du har.  

Melde om ledig kapasitet til å bosette enslige mindreårige til IMDi

Kommunen kan melde inn ledig kapasitet til å bosette enslige mindreårige i IMDinett Bosetting.

Dette gjøres under «Innmeldinger» i IMDinett (se brukerveiledning) eller på bosettingEM@imdi.no.

IMDi har behov for følgende informasjon:

  • forventet tidspunkt for bosetting (uke)
  • Type botilbud (bofellesskap, hybel, andre)
  • eventuelle særskilte forhold ved botilbudet (døgnbemannet, kun til bestemt aldersgruppe eller lignende)

Ved ledig kapasitet for enslige mindreårige under 15 år (fra omsorgssentre) skal kommunene melde direkte til Bufetat (ankomst.ema@bufetat.no).

Dersom kommuner melder inn boliger/fosterhjem for enslige mindreårige under 15 år gjennom «Innmeldinger» i IMDinett Bosetting, vil IMDi informerer Bufetat om innmeldingen.

Kommunen kan legge inn ledige boliger i IMDinett under Innmeldinger.

Besvare fordelinger og sende inn henvendelser i IMDinett 

IMDi vil presentere aktuelle flyktninger for bosetting i kommunen gjennom IMDinett Bosetting, også kalt fordeling. Kommunen vil da ha tilgang til å se anonymisert informasjon om flyktningen før fordelingen skal besvares. Det er mottakene som har lagt inn informasjon om den enkelte i IMDinett. Fordelingen skal besvares så snart som mulig, og som regel innen en uke etter fordelingen.  

Praktisk bosettingsarbeid hos Bufetat

Bufetat tar kontakt med aktuell kommune på bakgrunn av informasjon om barnet og sin kjennskap til tilbudet i de ulike kommunene. Bufetat sender deretter en skriftlig forespørsel med kort informasjon om barnet, vurdering av videre oppfølgingsbehov og forslag til videre tiltak via sikker post til den aktuelle kommunen. Forespørselen skal besvares så snart som mulig, og som regel innen en uke etter forespørsel er sendt.  

Når kommunen svarer positivt på forespørselen, sender Bufetat utsøkingsbrev med kopi av kartleggingsrapporter til kommunen, og bosettingsbrev til barnet med kopi til verge.

Les mer om Bufetats bosettingsarbeid 

Melde om ledig kapasitet til å bosette enslige mindreårige til Bufetat

Kommunen kan melde inn ledig kapasitet til å bosette enslige mindreårige direkte til Bufetat, ved å sende epost til ankomst.ema@bufetat.no

Tilskuddsordninger

Ved bosetting av enslige mindreårige utløses både Integreringstilskudd og tilskudd for enslige mindreårige flyktninger.

Begge tilskuddsordningene er digitaliserte, og det er derfor ikke nødvendig å søke om tilskuddene.

I tillegg kan kommunen søke om tilskudd hvis de bosetter personer med alvorlig nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne, alvorlige rus- eller adferdsproblemer.

IMDi har mange tilskuddsordninger som kommuner, fylkeskommuner, arbeidsgivere og frivillige organisasjoner kan søke om. Mer info om de spesifikke tilskuddene på våre siden om tilskudd. 

Se mer informasjon om familieinnvandring og tilskuddsordningene

Har du spørsmål om bosetting av enslige mindreårige?

IMDi:

Hvis barnet er over 15 år og enten bor på UDIs avdeling for enslige mindreårige, har følgeperson og bor i ordinære mottak, er overføringsflyktning eller er privatboende, er IMDi riktig instans.

Alle henvendelser på individnivå til IMDi angående bosetting meldes inn som sak her:

Meld inn sak om bosetting

Bufetat:

Hvis barnet er under 15 år, og enten bor på omsorgssenter eller privat i en kommune, er det Bufetat som skal kontaktes.

Dersom du er bekymret for et barn, er den lokale barneverntjenesten riktig sted å henvende seg.

Fant du det du lette etter?