Eksempler fra kommuner som bosetter utenfor sentrale strøk (med begrenset kollektivt tilbud)

Det er samlet inn eksempler fra hva noen kommuner har gjort for å kunne imøtekomme utfordringene som kan oppstå ved bosetting utenfor sentrale strøk i kommunen, hvor det er begrenset med kollektivt tilbud.

Sist oppdatert: 6. november 2024

Disse eksemplene kan være til inspirasjon for andre kommuner.

Bil til utlån til flyktningene

Leiebiler som flyktningene kan disponere i Gjemnes kommune

Gjemnes kommune kommunen har leid biler fra Rent-a-Wreck, som flyktningene kan disponere. Dette for å kunne bistå med transportutfordringene som de møter ved å ta i bruk boliger i utkanten av kommunen.

Kommunen har utarbeidet en kontrakt som signeres med flyktningene som kommer inn under ordningen.

  • Det er tydelig definert hva kommunen forventer av flyktningen som signerer under, hvor mange kilometer de kan kjøre i måned, formålet med kjøringen, og at flyktningene må ta godt vare på bilene. Foreløpig fyller kommunen tanken med drivstoff en gang i måneden, resten betaler flyktningene selv.
  • Flyktningene selv er involvert og ansvarliggjort med å hjelpe hverandre, kjøre hverandre både til voksenopplæring, handleturer, treningssentre og andre aktiviteter i fridagene.
  • Det er en person som har hovedansvaret, og navnet til vedkommende står på kontrakten.

Lånebil fra kommunen i Saltdal kommune

Saltdal kommune har en arbeidsbil som eies av kommunen, som bosatte flyktninger med sertifikat kan benytte. Dette for å gjøre det lettere for flyktningene og for å avhjelpe transportutfordringer. Flyktningene selv blir enige om hvem som skal låne bilen når, om det er handletur, legetime, fisketur i helgene eller diverse. De leverer bilnøkkelen tilbake i postkassa.

Bistand til finansiering av bil eller førerkort

Rentefrie lån til kjøp av bil i Askvoll kommune

I Askvoll kommune er mange avhengig av å kjøre bil når en er bosatt i utkantstrøk. Det betyr at flyktningene trenger bil for å komme til studieplassen, skole og barnehage osv. For at flyktninger som har sertifikat fra før av skal ha mulighet til å kunne kjøpe bil bidrar Askvoll med 25 000 kroner, i tillegg gir kommunen 25 000 i rentefritt lån, som blir trukket fra lønna til flyktningen. Det gjør det mulig for flere å kjøpe bil.

Veiledning om bilkjøp og bistand til trafikalt grunnkurs i Bygland kommune

Bygland kommune bistår flyktninger med å kjøpe bil. Hver husstand får veiledning om bilkjøp og 20.000 kroner for å kjøpe en bil. I tillegg bistår kommunen med å finansiere trafikalt grunnkurs til de som vil ta førerkort pluss 5000 kroner. Flyktningen skal da kunne dekke resten av kostnadene med å bestå prøven.

Bistand til utgifter ved oppkjøring i Saltdal kommune

Saldtal kommune betaler 8000 kroner til de som består teoriprøve, som da kan bruke de pengene for å kjøre opp.

Tilrettelegging for å kunne ta førerkort i Ullensvang kommune

Ullensvang kommune betaler 20 000 kroner for de som allerede har bestått teoriprøve. Summen skal dekke resten av kostnadene med førerkortet. I tillegg finnes en støtteordning for flyktningene slik at de kan kjøpe bil og få finansiert 15 000 kroner fra kommunen. Barnefamilier blir prioritert da de skal til barnehage/SFO. Kommunen har en bilmekaniker som veileder flyktninger og hjelper ved kjøp.

Ullensvang kommunen har i tillegg gjort avtale med en trafikkskole i Bergen som tilrettelegger for teoriprøve for analfabeter, utgiftene dekkes også av kommunen.

Alternativer for organisering av voksenopplæringen

Flere kommuner ser også på muligheten for å opprette voksenopplæring andre steder i kommunen enn de mer sentrumsnære områdene, og da i områder hvor det er blitt bosatt en del flyktninger. Desentralisert voksenopplæring er noe som kan gi kommunen mulighet til å bosette spredt.

Vi vet også at det er flere kommuner som vurderer å kunne gi mer digitalisert undervisning som en del av løsningen når personene bor langt fra studiestedet, et eksempel på en kommune som vurderer dette er Saltdal kommune.

Steinkjer kommune

Et eksempel på dette er Steinkjer kommune, som har etablert en egen voksenopplæringsklasse i ett tettsted som ligger om lag to mil utenfor kommunesenteret.

Andøy kommune

Andøy kommune har gjort noe tilsvarene, hvor de har opprettet en egen klasse i voksenopplæringen på tettstedet Risøyhamn, som ligger om lag 5 mil fra kommunesentrum.

Risøyhamn har barneskole, et par butikker og barnehage. Der hadde kommunen også tilgang til boliger, og kunne bosette raskt. Andøy kommune har benyttet de gode erfaringene fra da de bosatte syrere, hvor de også etablerte en egen klasse i.

For å få nok deltakere i den nye klassen har de opprettet et bofellesskap i nabotettstedet, hvor de pusser opp et gammelt sykehjem som blir det nye hjemmet til seks voksne flyktninger.

Da den fysiske undervisning først starter i august, har Andøy kommune tatt i bruk digital undervisning for en periode for de som ble bosatt i april.

I tillegg har en av flyktningen med bil fått kompensert drivstoffutgiftene ved å ta med de andre flyktningene til undervisningen i kommunesenteret.

Viktigheten av å spille på lag med frivilligheten

Det er flere av kommunene som trekker frem viktigheten av lokalsamfunnets engasjement når det er store geografiske avstander.

Andøy kommune

Andøy kommune organiserte et folkemøte der de invitert alle tettstedets innbyggere. På denne måten fikk de spredte informasjon om bosetting og engasjerte lag og foreninger.

Erfaringene fra møtet var positivt, det ble et bra oppmøte, og de fikk konkrete tilbakemeldinger om hvordan de lokale kunne bidra med. Etter et par måneder er det mange flyktninger som bor i Risøyhamn aktivisert i forskjellige aktiviteter.

Saltdal kommune

Saltdal kommune har leid inn en pensjonist, som kjører de familiene som bor seks-sju km unna voksenopplæring og barnehage. Pensjonisten får timelønn, og er en god ressurs for alle.

Askvoll kommune

I Askvoll kommune har det hatt gode erfaringer med at lokalsamfunnet og naboer har bidratt med å kjøre flyktningene til voksenopplæringen eller andre steder.

Fant du det du lette etter?