Året som vises er året personene startet norskopplæringen. B2 vil si at personene har fått resultat minst B2 på tre av delprøvene. B1 vil si at personene har fått minst B1 på tre av delprøvene (men ikke minst B2 på tre av delprøvene). Statistikken er foreløpig, og kan senere bli oppdatert basert på nyere datagrunnlag eller endringer i definisjoner.
Avgrensninger
Året som vises er året personene startet norskopplæringen.
B2 vil si at personene har fått resultat minst B2 på tre av delprøvene.
B1 vil si at personene har fått minst B1 på tre av delprøvene (men ikke minst B2 på tre av delprøvene).
Utdanningsnivået som vises er det høyeste utdanningsnivået før ankomst Norge personen ble registrert med i kompetansekartleggingen.
I statistikken inngår personer som har/har hatt "rett og plikt til norsk", "rett til norsk" og "plikt til norsk".
Hvorfor er indikatoren relevant?
Et av de nye elementene i integreringsloven er at man gikk bort fra lovfestet krav og plikt til et visst antall timer norskopplæring, til å lovfeste at deltakerne skal oppnå et minimumsnivå i norsk. Disse norskmålene settes på bakgrunn av deltakerens utdanning. Det er fire norskprøver, hvor karakterskalaen går fra A1 til B2 hvor A1 er dårligst og B2 er best (A1-A2-B1-B2).* For deltakere uten fullført grunnskole er veiledende minimumsnivå B1 i muntlig kommunikasjon og A2 på de øvrige prøvene. For deltakere som har fullført grunnskole er veiledende minimumsnivå B1 på alle fire prøver. For deltakere som har utdanning på videregående nivå eller høyere er veiledende minimumsnivå B2 i muntlig kommunikasjon og B1 på de øvrige prøvene. Det finnes også veiledende mål for deltakere som får sin norskopplæring i grunnskolen eller i videregående skole, men vi har ikke data på deltakernes standpunktkarakterer.
*I tillegg finnes C1 og C2 som er et nivå over B2, men disse er en egen prøve og er ikke karakterer som kan oppnås på de ordinære norskprøvene.
Informasjon om data
Usikkerhet: Data er hentet fra Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR). Disse data baserer seg i all hovedsak på registreringer gjort i de ulike kommunene. Alle manuelle registreringer medfører en viss risiko for feil, ulik praksis og mangelfull registrering, og registreringsrutiner kan ha endret seg i løpet av perioden.
Støy: Det er lagt inn noe tilfeldig støy i verdiene. Dette av hensyn til personvern.