Foreldrekurs og foreldreveiledning ved høye ankomster

Hva tilbys, hvorfor og hva er erfaringene?

Utgitt: 18. februar 2025

Last ned rapporten 

Om rapporten

Denne studien evaluerer hvordan kommuner har tilpasset foreldreveiledning til delt-akere i introduksjonsprogrammet, etter at myndighetene i 2023 reduserte kravene til omfang.

Gjennom en survey, observasjoner og intervjuer i ti casekommuner av-dekkes at de fleste tilbyr foreldreveiledning med 8–12 samlinger, slik som kravet var tidligere, mens 40 % også tilbyr kurs på 2–4 samlinger i tråd med det nye mini-mumskravet.

Kommunene følger ikke ett kursformat, men gjør ulike tilpasninger av tidsbruk, innhold og intensjon basert på lokale ressurser og forståelser, og fire mo-deller identifiseres: klassisk, motvillig tilpasning, pragmatisk tilpasning og balanse-modellen.

Språkbarrierer og utdanningsnivå påvirker deltakernes utbytte, og foreld-rene fremhever refleksjon og fellesskap som verdifulle. Private aktører brukes av 30 % av kommunene for å løse praktiske utfordringer, men dette kan svekke opp-følgingen.

Studien konkluderer med anbefalinger om tidsbruk, innhold og oppføl-ging for å styrke foreldrekursenes virkninger.

Rapporten inneholder 

  • Forord
  • Sammendrag
  1. Innledning
  2. Bakgrunn: å være foreldre i et nytt land
  3. Datamateriale og analyser
  4. Kommuners tilbud om foreldrekurs- og veiledning
  5. Hvordan veiledninger og kurs gjøres
  6. Veilederes erfaringer
  7. Foreldres erfaringer
  8. Resultater, diskusjoner og anbefalinger

Se flere rapporter om

familieinnvandring og barn og oppvekst.

Fant du det du lette etter?