Foreldrekurs og foreldreveiledning ved høye ankomster
Hva tilbys, hvorfor og hva er erfaringene?
Om rapporten
Denne studien evaluerer hvordan kommuner har tilpasset foreldreveiledning til delt-akere i introduksjonsprogrammet, etter at myndighetene i 2023 reduserte kravene til omfang.
Gjennom en survey, observasjoner og intervjuer i ti casekommuner av-dekkes at de fleste tilbyr foreldreveiledning med 8–12 samlinger, slik som kravet var tidligere, mens 40 % også tilbyr kurs på 2–4 samlinger i tråd med det nye mini-mumskravet.
Kommunene følger ikke ett kursformat, men gjør ulike tilpasninger av tidsbruk, innhold og intensjon basert på lokale ressurser og forståelser, og fire mo-deller identifiseres: klassisk, motvillig tilpasning, pragmatisk tilpasning og balanse-modellen.
Språkbarrierer og utdanningsnivå påvirker deltakernes utbytte, og foreld-rene fremhever refleksjon og fellesskap som verdifulle. Private aktører brukes av 30 % av kommunene for å løse praktiske utfordringer, men dette kan svekke opp-følgingen.
Studien konkluderer med anbefalinger om tidsbruk, innhold og oppføl-ging for å styrke foreldrekursenes virkninger.
Rapporten inneholder
- Forord
- Sammendrag
- Innledning
- Bakgrunn: å være foreldre i et nytt land
- Datamateriale og analyser
- Kommuners tilbud om foreldrekurs- og veiledning
- Hvordan veiledninger og kurs gjøres
- Veilederes erfaringer
- Foreldres erfaringer
- Resultater, diskusjoner og anbefalinger