Kommunenes utgifter for statlige asylmottak
Hva koster det å være vertskommune for statlig mottak for asylsøkere? Dette er kartlagt av Beregningsutvalget på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Last ned rapportHer finner du rapporter utgitt eller bestilt av IMDi.
Hva koster det å være vertskommune for statlig mottak for asylsøkere? Dette er kartlagt av Beregningsutvalget på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Last ned rapportEn ny rapport viser at det er et betydelig forbedringspotensial i opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer. De fleste nyankomne ungdommene får et opplæringstilbud, men ikke alle tilbudene treffer godt, og ikke alle får et hensiktsmessig tilbud.
Last ned rapportBeregningsutvalgets rapport for 2022 viser at kommunene i stor grad fikk dekket merutgiftene til bosetting og integrering av flyktninger i de fem årene kommunene mottar integreringstilskudd.
Last ned rapportBerekningsutvalet sin rapport for 2021 viser at kommunane i stor grad fekk dekka dei gjennomsnittlege utgiftene til busetting og integrering av flyktningar i dei fem åra kommunane mottek integreringstilskot.
Last ned rapportIMDis kommuneundersøkelse er en årlig undersøkelse som gir innblikk i hvordan kommuner arbeider med integreringsoppgaver og hvordan de oppfatter IMDi som samarbeidspartner.
Last ned rapportIMDis kommuneundersøkelse er en årlig undersøkelse som gir innblikk i hvordan kommuner arbeider med integreringsoppgaver og hvordan de oppfatter IMDi som samarbeidspartner.
Last ned rapportIdeas2evidence har sett på om anmodningskriteriene for bosetting av flyktninger for 2019 fungerte etter hensikten. Har anmodningskriteriene ført til en mer treffsikker bosetting?
Last ned rapportRambøll og Oslo Economics har undersøkt hvordan offentlig forvaltning kan legge til rette for raskere bosetting av flyktninger med særlige behov.
Last ned rapportIMDis kommuneundersøkelse er en årlig undersøkelse rettet mot alle kommuner og Oslos bydeler. Tema er hvordan kommunene arbeider med bosetting og integrering av innvandrere, og hvordan de oppfatter IMDi som samarbeidspartner.
Last ned rapportTidlig kartlegging, samt tidlig identifisering av asylmottak og mulige bosettingskommuner, gir bedre kontinuitet i kvalifiseringen og integreringen av den enkelte flyktning.
Last ned rapportInstitutt for samfunnsforskning og OsloMet har sett på kommunenes oppfølging av enslige mindreårige flyktninger, fra de blir bosatt i en kommune og fram til de er voksne.
Last ned rapportI 2018 vart det busett til saman 4903 flyktningar. Ved utgangen av året var det 582 personar i mottak som venta på busetting – det lågaste talet på elleve år.
Last ned rapportBoligmangel, mange familieinnvandringer og vanskelig lokalt arbeidsmarked er blant noen av faktorene som påvirker kommunenes arbeid med bosetting. Det viser en ny kunnskapsoppsummering om bosetting av flyktninger.
Last ned rapportGod tilgang til boliger i det private leiemarkedet og vilje til å leie ut til flyktninger. Det er hovedforklaringene på at kommunene i 2015 og 2016 klarte å bosette langt flere flyktninger enn tidligere år, viser denne rapporten fra NIBR.
Last ned rapportI 2017 vart det busett til saman 11 078 flyktningar. Ved utgangen av året var det 1 045 personar i mottak som venta på busetting – det lågaste talet på ti år.
Last ned rapportAsker velferdslab handlar om samordning av kommunale tenester og heilskapleg bistand til innbyggjarar med samansette behov. Proba Samfunnsanalyse har kartlagt erfaringar frå tilsette og innbyggjarar som har vore involvert i velferdslab.
Last ned rapportKommunar i denne studien rapporterer at avtalt sjølvbusetting gjer det mogleg å busette fleire flyktningar enn dei elles ville klart. Samstundes er det område som ulike aktørar må rette merksemda mot for at ordninga skal fungere best mogleg.
Last ned rapportBy- og regionforskningsinstituttet NIBR har kartlagt hvordan avtalt selvbosetting praktiseres i kommunene. Rapporten gir også anbefalinger for videreutvikling av ordningen.
Last ned rapportAgderforskning har tatt for seg kommunale saksfremlegg i Agder og Telemark for å finne forklaringer på hvorfor kommunene ikke bosetter så mange personer som IMDi ber dem om.
God informasjon og rutiner for oppfølging er viktig for at bosetting i bofellesskap skal fungere bedre, viser rapporten ”Det hadde vært fint å få være med å velge” utarbeidet av NTNU Samfunnsforskning.
Last ned rapportMange kommuner er preget av uklar og fragmentert organisering og ansvarsfordeling, både ved fremskaffelse av bolig og oppfølging i bolig.
Last ned rapportStørre samordning på tvers av sektorar og forvaltningsnivå er nødvendig for å kome vidare med busettingsutfordringa, viser ein ny rapport frå Fafo. Ein god og stabil busituasjon er viktig for flyktningar sin integrering og levekår.
Last ned rapport