Tolkemonitor LOV 2023

Rapporten Tolkemonitor LOV for 2023 er utarbeidet av Agenda Kaupang på oppdrag fra IMDi, og presenterer hvor godt offentlige virksomheter lykkes med etterlevelse av tolkelovens bestemmelser om bruk av tolk og retningslinjer for dette.

Utgitt: 5. august 2024

Tolkemonitor LOV 2023

Rapporten er et viktig kunnskapsgrunnlag for IMDis arbeid med veiledning av offentlige virksomheter. Kunnskapen er også viktig for andre sektormyndigheter som bistår underliggende etater og virksomheter med dette, samt for de offentlige virksomhetene selv. 

Tilsyn med krav til bruk av tolk og forbud mot bruk av barn som tolk 

Formålet med Tolkemonitor LOV er å måle offentlige organers etterlevelse av tolkeloven §§ 4, 6, 7, 9 og 12. Indikatoren for å måle etterlevelse av § 4 (forbud mot bruk av barn som tolk) og § 6 (krav til å bruke tolk) er funn fra tilsyn med tolkeloven og øvrige tilsyn hvor tolkelovens bestemmelser er vurderingstema. Tolkeloven har vært tema for to tilsyn i 2023, og selv om dette utgjør et lite grunnlag er det funnet avvik knyttet til begge bestemmelsene.  

Krav til tolkers kvalifikasjoner 

Tolkeloven § 7 stiller krav til at offentlige virksomheter som hovedregel skal tilstrebe å forespørre kvalifiserte tolker om tolkeoppdrag på språk hvor det finnes kvalifiserte tolker. Andelen tolkeoppdrag som har vært utført av kvalifiserte tolker har vært økende i flere år, men har i 2023 gått noe ned. Hovedforklaringen ser ut til å være den store økningen i antall tolkeoppdrag i 2023 (sett inn lenke til rapportsiden for Tolkemonitor SPRÅK 2023 her, dette omtales der). Det har vært en betydelig økning i antall oppdrag gjennomført med kvalifiserte tolker i 2023, selv om andelen av oppdragene som er utført av kvalifiserte tolker har gått litt ned. Andelen av tolkeoppdragene som tildeles til kvalifiserte tolker i hver enkelt sektor ser også ut til å være relativt stabil, og offentlige virksomheter med egenregiløsninger er også i 2023 de som i størst grad lykkes med å dekke sitt tolkebehov med kvalifiserte tolker, sammenlignet med offentlige tolketjenester og private tolkebyråer.  

Basert på funn om ulikheter i måloppnåelse knyttet til § 7, anbefaler Agenda Kaupang en forsterket veiledningsinnsats rettet mot offentlige organer knyttet til å bistå disse med å utvikle gode organisatoriske løsninger for å sikre god nok tilgang til kvalifiserte tolker.  

Retningslinjer for bruk av tolk 

Tolkeloven § 9 pålegger offentlige organer som jevnlig bruker tolk å ha retningslinjer for bestilling og bruk av tolk. Tolkemonitor LOV finner at 13 prosent offentlige virksomheter har retningslinjer som tilfredsstiller tolkelovens krav til hva slike retningslinjer skal inneholde. Tallet for 2022 var tilsvarende. 51 prosent har retningslinjer som kun delvis tilfredsstiller kravene, mens 36 prosent ikke har retningslinjer for bestilling og bruk av tolk. Også disse tallene er tilnærmet like tallene for 2022, og ingen positiv endring fra fjoråret kan påvises. Et stort antall kommuner og offentlige organer besvarte ikke henvendelsen fra Agenda Kaupang om å oversende retningslinjer. Det er mulig at dette forekommer i større grad i kommuner og virksomheter som ikke har slike retningslinjer. I så fall kan andelen offentlige organer som ikke har retningslinjer være større enn det som fremkommer i rapporten. 

Basert på funnene om at få offentlige organer har retningslinjer for bruk av tolk, og at flertallet av slike retningslinjer heller ikke oppfyller lov- og forskriftskravene til retningslinjenes innhold, anbefaler Agenda Kaupang en forsterket veiledningsinnsats rettet mot offentlige organer for å sikre etterlevelse av tolkelovens krav til retningslinjer. 

Tolkemonitor LOV 2023

Fant du det du lette etter?