Bruk av tolk i informasjonsarbeidet under koronapandemien
Denne rettleiaren er til leiarar og tilsette i kommunar som har behov for tolk i formidlinga av viktig informasjon til innvandrarbefolkninga.
Formålet med den er å gi råd om bruk og bestilling av kvalifiserte tolker når det er behov for å sikre at viktig informasjon når frem til deler av befolkningen med begrensede norskkunnskaper.
Å bruke tolk er en nødvendig del av tjenesteytingen, ikke noe som kommer i tillegg. Tilrettelagt kommunikasjon til minoritetsspråklige ved bruk av kvalifiserte tolker bidrar til likeverdige offentlige tjenester. Tolketjenester er nødvendig både i kommunens ordinære tjenester og i beredskapssituasjoner.
Kvalifiserte tolker hjelper kommunens ansatte med å gjøre en effektiv jobb i kontakt med minoritetsspråklige personer og unngå tidkrevende misforståelser.
Denne veilederen kan sees i sammenheng med IMDis rettleiar for bruk av ressurspersonar i informasjonsarbeidet under korona, om bruken av frivillig sektor som et supplement ved formidling av viktig informasjon til innvandrerbefolkningen.
Denne veilederen behandler ikke spesifikt tolking for døve og hørselshemmede, men vil i mange tilfeller også dekke behovet for tegnspråktolker (helsedirektoratet.no).