Strekker seg langt for å gi god foreldreveiledning
Noen flyktninger kan få tilbud om korte foreldrekurs, som kun inneholder fire møter. Det mener de fleste kommuner er for lite – og tilbyr derfor foreldrene mer.
I tråd med Integreringsloven skal kommunene tilby veiledning til foreldre som deltar i introduksjonsprogrammet for flyktninger.
På grunn av de høye ankomstene fra Ukraina ble det i juli 2023 innført en unntaksbestemmelse, der kommunene kan kutte ned på veiledningen. Hele åtte av ti kommuner tilbyr likevel den opprinnelige versjonen, med åtte til tolv samlinger.
Skal sikre god oppvekst og integrering
Kommunene mener at minimumsversjonen, med fire møter, er for kort til å komme gjennom alt innholdet. Det sies også at fire møter er for lite til å oppnå formålet med kursingen: å «gi informasjon om og veiledning i foreldrerollen i en norsk kontekst og skape trygge foreldre som kan gi barna en god oppvekst, og dermed fremme integrering i Norge».
I Fafo-rapporten svarer kommunene at den korteste kursvarianten i stor grad blir enveisinformasjon, og gir lite tid til refleksjon, diskusjon og reell veiledning.
Flere kommuner holder både fullversjonen og kortere varianter av veiledningen.
Mange benytter private aktører
For å løse praktiske utfordringer har 30 prosent av kommunene valgt å leie inn private aktører til å holde kursene. Disse kommunene forteller at grunnen er mangel på sertifiserte veiledere, at deltakere snakker ulike språk, men er for få til å kurses i ulike grupper, og at lange avstander gjør samarbeid med nabokommuner vanskelig.
Utfordringene løses gjennom private og nettbaserte kurs. Fafo påpeker imidlertid at dette kan gi kommunene mindre innsikt i hva slags opplæring deltakere har mottatt og hvilke behov eller utfordringer foreldrene i deres kommune har.
Ifølge forskerne kan mulighetene for oppfølging være bedre der kommunene selv tilbyr foreldreveiledning. Oppfølgingen varierer også fra sted til sted, og er vekslende blant veilederne.
Forskerne gir råd til kommunene
På bakgrunn av kartleggingen gir Fafo flere anbefalinger til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og kommunene:
- De korte foreldrekursene utvides noe, slik at foreldrenes informasjonsbehov i større grad blir dekket.
- Kommunene benytter sertifiserte veiledere som behersker flere språk.
- Det brukes en tolk som er fysisk til stede fremfor en som kun er tilgjengelig på telefon. Det anbefales også at tolkene gjør seg kjent med kursets formål og de sentrale begrepene som brukes i opplæringen.
- Kommunen bør jobbe med tilbud til foreldre i forlengelse av veiledningen. Kommunen må avdekker behov og sikre oppfølging av foreldre etter bruk av private tilbydere.
- Det sees nærmere på hvordan foreldreveiledningen kan tilrettelegges for foreldre som ikke har fullført grunnskole, og svake digitale- og lese- og skriveferdigheter.