Nye funksjoner i IMDis løsning for kompetansekartlegging
Det er laget to nye funksjoner for å gjøre løsning for kompetansekartlegging enda mer brukervennlig for kommunene. Funksjonene er mulighet for utskrift av kartlagt informasjon og notatfelt innebygd i løsningen.
20. februar i år lanserte IMDi en ny løsning for kompetansekartlegging av medbrakt kompetanse.
Kompetansekartlegging skal
- bidra til bosetting i en kommune med relevant tilbud om arbeid eller utdanning
- muliggjør planlegging av et godt tilpasset introduksjonsprogram
- danne grunnlag for karriereveiledning før oppstart i introduksjonsprogrammet
Det nye verktøyet har innebygd veiledning slik at intervjuere i ulike kommuner har lik tilnærming til oppgaven, og får støtte til å gjennomføre en god kartlegging. IMDi skal benytte samme løsning for kompetansekartlegging av overføringsflyktninger.
Mange kommuner har kommet godt i gang med å bruke ny løsning, og løsningen har fått gode tilbakemeldinger. I dialog med kommuner har det kommet noen forslag til forbedringer. Derfor har vi utviklet to nye funksjoner for å gjøre løsningen enda mer brukervennlig for kommunene:
- Mulighet for utskrift av kartlagt informasjon
- Notatfelt innebygd i løsningen
Finn ut mer om ny kartleggingsløsning og de nye funksjonene i kapittel 3 i e-læring om kompetansekartlegging.
Til kommuner som ikke ennå har tatt i bruk ny løsning vil vi minne om integreringsforskriften § 58 som sier at kommuner skal registrere personopplysninger nevnt i § 46 til § 55 i registrene til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.