Bidra til at flyktningene blir hørt

Er flyktninger fornøyd med tilbudet de får i sin kommune? Eller bør det justeres? 5. november starter den nasjonale brukerundersøkelsen, som skal bidra med svar.

Sist oppdatert: 25. november 2024

Det er ikke lett å komme til et nytt land, et nytt språk, et nytt arbeidsliv og en ny kultur.
Introduksjonsprogrammet og opplæring i norsk og samfunnskunnskap skal forberede nyankomne innvandrere på arbeidslivet. Kommunen skal tilpasse tilbudet til den enkelte.

I perioden 5. november 2024 til 31. januar 2025 gjennomføres det en brukerundersøkelse der flyktningene skal gi tilbakemelding på opplæringen de får.

Svarene er viktige, og derfor ber vi kommunene sørge for at så mange som mulig i målgruppen som deltar. Det vil gjøre det mulig å tilpasse tilbudet, og iverksette tiltak som kan gjøre det bedre.

Det kan være vanskelig å svare på en undersøkelse på et språk man ikke behersker så godt enda. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har derfor utarbeidet informasjon til deltakerne og spørreskjema på 22 språk. Dette materiellet er også tilgjengelig i form av lydfiler. 

Dette kan kommunen gjøre

Register kontaktperson fra din kommune

Kommunens kontaktperson(er) mottar invitasjon til digitalt veiledningsmøte 5. november 2024.  
Se også veiledning om kommunenes tilrettelegging av nasjonal brukerundersøkelse for deltakere i opplæring i norsk, samfunnskunnskap og introduksjonsprogram 2024

Slik kan resultatene brukes

Undersøkelsen er en unik kilde til kunnskap om deltakernes egne erfaringer med opplæring og kvalifisering i deres kommune. Kommunen får tilgang til resultatene i en kommunerapport. Resultatene kan brukes til å få mer kunnskap om deltakernes tilfredshet og behov, samt identifisere områder som dere ønsker å jobbe videre med for å sikre gode tilbud og tjenester. 

Her er noen eksempler på hvordan din kommune kan bruke funnene fra undersøkelsen: 

  • Diskutere resultatene i plenum med de ansatte i flyktningtjenesten eller på voksenopplæringen. 
  • Presentere resultatene for deltakerne i plenum, som et utgangspunkt for videre dialog om deres erfaringer og behov.
  • Dele resultatene som en del av tverrsektorielt samarbeid med andre etater i kommunen (som også har oppgaver relatert til integrering og kvalifisering).
  • Bruke resultatene som kunnskapsgrunnlag i politiske prosesser og beslutninger. 
  • Delta i undersøkelsen hvert år og følge med på utviklingen i resultatene over tid. 

Hjelp og veiledning til undersøkelsen

IMDi og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir) vil aktivt bruke resultatene fra undersøkelsen. De utgjør en viktig del av kunnskapsgrunnlaget for videreutvikling av tiltak og politikk på integreringsfeltet.   
IMDi arrangerer et digitalt veiledningsmøte 5. november 2024 om hvordan kommunene kan gjennomføre undersøkelsen.  

Les mer om brukerundersøkelse for nyankomne innvandrere i opplæring
Hvis du har spørsmål, ta kontakt med brukerundersokelse@imdi.no. 
Se også Resultater fra Nasjonal brukerundersøkelse i 2023

Undersøkelsen gjennomføres av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Fant du det du lette etter?