Pedagoger i jobb i kommunen – en modell for samarbeid om kvalifisering

Pedagoger i jobb i kommunen – en modell for samarbeid om kvalifisering

Oppsummering

  • Utfordring:

    Med Ukraina-krisen har de fleste kommuner bosatt et høyt antall ukrainske flyktninger. I Tysvær ble personalmangel i grunnskolen en utfordring, og da særlig mangel på tospråklige lærere.

  • Tiltak:

    Tysvær kommune arbeider målrettet med kvalifisering av nyankomne ukrainske flyktninger med pedagogbakgrunn gjennom:

    • bruk av tiltaket mentor finansiert gjennom Nav
    • fleksibel og praksisnær norskopplæring
    • samarbeid mellom kommunen som arbeidsgiver, voksenopplæring, flyktningtjenesten og Nav
  • Resultat:

    Siden oppstart høsten 2022 har kommunen ansatt åtte ukrainske pedagoger i 50-100 prosent stillinger på ulike barneskoler i kommunen. Pedagogene ansettes som tospråklige lærere, morsmålslærere og miljøstøtte/assistenter. Bruk av mentor er en suksessfaktor. Tysvær kommune har utarbeidet en modell for samarbeid for å kvalifisere nyankomne flyktninger med pedagogisk bakgrunn til jobb i kommunen. I tillegg har de utviklet et veiledningshefte for den som skal være mentor for pedagoger i grunnskolen.

Sist oppdatert: 19. november 2024

I arbeid som morsmålærer

Mål og målgruppe

Målet med prosjektet er å kvalifisere ukrainske pedagoger til arbeid i grunnskolen for å dekke behovet for personell i grunnskolen, særlig tospråklige lærere. Målgruppen er nyankomne ukrainske flyktninger med pedagogisk bakgrunn.

Bilde 1 I arbeid som morsmålslærer.jpgBilde 2 I arbeid som morsmålslærer.JPG

Om tiltaket

Tysvær kommune har utarbeidet en modell for samarbeid for å kvalifisere nyankomne flyktninger med pedagogisk bakgrunn til jobb i kommunen. Flere aktører i kommunen samarbeider om:

  • Språkopplæring parallelt og/eller integrert med utplassering i bedrift
  • Opplæring i krav og forventninger i arbeidslivet
  • Jobbmatch - riktig deltaker på riktig arbeidsplass
  • Oppfølging og aktuelle arbeidsmarkedstiltak via Nav sin mentorordning
  • Bistand til godkjenning av medbrakt kompetanse

Flyktningtjenesten kartlegger deltakerne før oppstart i introduksjonsprogram og bistår med godkjenning av medbrakt kompetanse.

Voksenopplæringen gir deltakerne opplæring i norsk, samfunnskunnskap og arbeidslivsorientering. Noen får også arbeidslivsorientering via NAV. Norskopplæring gis parallelt med jobb, enten på dagtid, ettermiddagstid eller på nett.

Bilde 3 I arbeid som tospråklig lærer.jpg

Arbeidsgiver sørger for jobbmatch ut fra behov i grunnskolen, kartleggingssamtale med deltaker og kunnskap om deltakers utdanningsbakgrunn og språknivå. Deltakerne starter tidlig i jobb, etter en kort praksisperiode.

Mentorordning gjennom Nav kobles på ved oppstart i praksis. Gjennom denne ordningen får deltaker tett oppfølging av en erfaren tospråklig lærer, individuelt og i gruppe.

Suksessfaktorer

  • Tett oppfølging gjennom mentorordningen til NAV
  • Jobbmatch - riktig deltaker på riktig arbeidsplass
  • Fleksibel norskopplæring

Organisering og økonomi

Prosjektet har fått støtte fra IMDi og Nav har bidratt med mentor og lønnstilskudd der det har vært aktuelt. Norskopplæring finansieres gjennom norsktilskudd til kommunen.

Slik kommer du i gang

  • Ta utgangspunkt i modell for samarbeid og etabler samarbeid mellom arbeidsgiver, voksenopplæringen, flyktningtjenesten og Nav.
  • Kartlegg behovet for tospråklig personale, miljøstøtte/assistent i grunnskolen
  • Kartlegg nyakomne flyktninger med pedagogisk bakgrunn, og gjør en jobbmatch mellom behovet i grunnskolen og pedagogens utdanning og motivasjon
  • Etabler mentorordning i samarbeid med NAV, og lag plan for kvalifisering gjennom mentoroppfølging. Bruk veileder for mentor i grunnskolen, som gir en oversikt over mentors sine oppgaver.
  • Etabler fleksible norskkurs slik at opplæring skjer før oppstart i praksis/jobb, og parallelt med jobb.

Bilde 2 Veiledning med mentor.jpg

Vedlegg

I forbindelse med prosjektet er det utarbeidet en veileder for personer som skal jobbe som mentor for pedagoger og miljøstøtte/assistenter i skolen. Veilederen viser innen hvilke områder mentorveiledningen gis. Det er også utarbeidet modell for samarbeid og kvalifisering.

Lenker

Kontaktinfo

Anna Manczak
Stilling og arbeidssted: Mentor Særskilt språkopplæring Tysvær kommune
E-post: anna.manczak@tysver.kommune.no
Telefon: 968 35 673

Liv Stavland
Stilling og arbeidssted: Rektor Tysvær opplæringssenter
E-post: liv-berit.stavland@tysver.kommune.no
Telefon: 992 67 661

Fant du det du lette etter?