Case 3: Jasmin - Arbeidsrettet introduksjonsprogram, Opplæringsløp for å bli assistent, Godkjenning og komplettering av utdanning
Profil: Jasmin, 40 år
Jasmin kom til Norge som asylsøker sammen med ett barn som er i midten av tenårene. De bodde en kortere periode i mottak, før de ble bosatt i en kommune hvor det finnes relevante muligheter for kvalifisering og arbeid for Jasmin.
Jasmin jobbet som lærer i hjemlandet, og har dokumentasjon på både utdanningen sin og tidligere arbeidsforhold. Hun har et sterkt ønske om å jobbe som lærer også i Norge.
Hvordan kan Jasmin gjennomføre sitt kvalifiseringsløp?
Introduksjonsprogrammet
Jasmin har rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogrammet. Kompetansen hennes ble kartlagt mens hun bor på mottaket. Etter at hun har blitt bosatt i en kommune får hun karriereveiledning i regi av fylkeskommunen. Hun får en forståelse for at hun må søke godkjenning av utdanningen sin og at læreryrket er et lovregulert yrke. Resultatet er at hun må komplettere utdanningen sin, i tillegg til å opparbeide seg gode norskferdigheter, dersom hun skal kunne jobbe som lærer i Norge. Hun forstår at dette er en prosess som vil kunne ta flere år, og at hun vil måtte jobbe i andre stillinger inntil hun oppfyller kompetansekravene for å kunne jobbe som lærer.
Jasmins langsiktige mål om å bli lærer føres inn i integreringskontrakten, mens sluttmålet for introduksjonsprogrammet og norskmålet hennes nedfelles i integreringsplanen. Norskmålet blir satt til B2 i alle delferdigheter. Det vil være viktig for henne å ha en inntekt etter introduksjonsprogrammet, selv om det vil kunne ta lengre tid før hun kan få en jobb der hun kan bruke utdanningen sin.
Sluttmålet hennes for introduksjonsprogrammet blir definert til å være å komme i arbeid, og på fordi hun har høyere utdanning får hun vedtak om seks måneder programtid, med mulighet for forlengelse i seks måneder ved eventuelt behov for å kunne oppnå sitt sluttmål. Innholdet i Jasmins introduksjonsprogram skal være opplæring i norsk og samfunnskunnskap, innholdselementene Livsmestring i et nytt land og Foreldreveiledning, og arbeids- og utdanningsrettede elementer som samlet skal bidra til at hun oppnår sluttmålet sitt. Under deltakelsen i introduksjonsprogrammet mottar Jasmin introduksjonsstønad.
Opplæringsløp for å bli assistent
Det er behov for arbeidskraft innenfor barnehage- og skolesektoren i kommunen der Jasmin er bosatt. Programrådgiveren har tidlig vurdert at Jasmin kan være en kandidat for opplæringsløp for å bli assistent i barnehage- og skolesektoren. Kommunen samler en gruppe der alle som har et mål om arbeid som assistent i enten barnehage, skole eller SFO, og der skal også Jasmin delta.
I fellesskap går de gjennom den digitale støtteressursen i opplæringsløpet, slik at Jasmin og de andre deltakerne får en innføring i barnehage- og skolesektoren i Norge. Parallelt med dette jobber programrådgiver og det lokale NAV-kontoret tett for å finne en relevant praksisplass. Huskelisten i opplæringsløpet er et nyttig verktøy i denne prosessen. Huskelisten i opplæringsløpet er et nyttig verktøy i denne prosessen.
Kommunen og NAV-kontoret bruker sine kontakter i det lokale arbeidsmarkedet, og sammen finner de en praksisplass på en barneskole. Skolen er villig til å gi henne praksis som skole- og SFO/AKS-assistent for en periode, for å gi henne grundig opplæring og se om hun kan passe for en ordinær stilling på skolen.
En viktig del av opplæringsløpet er å delta i norskopplæring. Programrådgiver bør være i tett dialog med voksenopplæringen, om hvordan norskopplæringen for deltakeren kan tilpasses. Kompetansepakke om fleksibel og arbeidsrettet norskopplæring gir veiledning i hvordan voksenopplæringen kan lage gode og målrettede norskopplæringstilbud i din kommune. Ved å gjøre norskopplæringen mer fleksibel kan flere deltakere fortsette i opplæring ved siden av praksis og arbeid.
Jasmin deltar i norskopplæring ved voksenopplæringssenteret i kommunen to dager i uken, i kombinasjon med praksis resten av uken. Arbeidsgiveren ønsker også å gi Jasmin ekstra støtte og veiledning, slik at hun raskt kan være aktuell for ordinært arbeid. De blir derfor enige om at arbeidsgiveren får mentortilskudd til å frikjøpe en ansatt som gir henne veiledning noen timer per uke.
Underveis i praksisperioden må Jasmin også gjennomføre Livsmestring i et nytt land og opplæring i samfunnskunnskap, samt Foreldreveiledning. Før hun starter i praksis har hun deltatt på noen samlinger med temaer innenfor Livsmestring i et nytt land, og når det skal gjennomføres samlinger mens hun er i praksisavtales dette med arbeidsgiveren. Opplæringen i samfunnskunnskap gjennomfører hun ved deltakelse på et intensivt kurs i skolens ferie, og Foreldreveiledningen gjennomfører hun på voksenopplæringssenteret i tilknytning til norskopplæringen.
Programrådgiveren har tett kontakt med Jasmin når hun er i praksis, og NAV blir oppdatert underveis. Jasmin har ikke nådd sluttmålet om å komme i arbeid når vedtaket om deltakelse i introduksjonsprogrammet går ut. Kommunen vurderer imidlertid at hun kan oppnå dette i løpet av de nærmeste månedene og programperioden blir derfor forlenget med seks måneder.
Etter endt introduksjonsprogram får hun kontrakt som vikar og får sporadiske oppdrag som skole- og SFO/AKS-assistent. Jasmins norskferdigheter fortsetter å utvikle seg i positiv retning, og både hun og arbeidsgiveren er godt fornøyd med jobben hun utfører. Når en kollega skal ut i permisjon åpner det seg en mulighet for et vikariat på ett år ved SFO/AKS. Jasmin søker og får vikariatet.
Etter introduksjonsprogrammet
Jasmin fortsetter i norskopplæring utenom arbeidstid så lenge hun har rettigheter etter integreringsloven. Noen år etter introduksjonsprogrammet søker Jasmin på kompletterende lærerutdanning. Her må hun dokumentere engelskkunnskapene sine for å søke om opptak. Dersom hun får plass på studiet, kan hun søke ordinært søke stipend og lån fra Lånekassen.
Hvilke supplerende tilbud bruker Jasmin gjennom kvalifiseringsløpet?
Jasmin og barnet hennes har behov for å danne seg et nytt sosialt nettverk. Tidlig i introduksjonsprogrammet får hun informasjon om ulike nyttige tilbud i frivillig sektor, og hun og barnet hennes deltar innimellom i idretts- og friluftsaktiviteter i frivillig sektor på fritiden. Jasmin og programrådgiveren finner også ut at det kunne vært nyttig for henne å ha en flyktningguide. Programrådgiveren bistår henne med å opprette kontakt med Røde Kors, men deretter holder Jasmin og flyktningguiden kontakten på egenhånd.
Jasmin har veldig mye å gjøre, med alt hun skal gjennomføre innenfor introduksjonsprogrammet, oppfølging av barnet sitt, og etter hvert også jobb. På kvelder og i helgene deltar hun imidlertid av og til på norsktrening på det lokale biblioteket. Hun bruker også en del digitale ressurser for norskopplæring, som hun har fått tips om fra norsklæreren sin.