Roller og ansvar
Kommunens ansvar
- Forvalte integreringsloven og introduksjonsloven
- Gi et forsvarlig tilbud og tjenester til deltakeren, for deltakere omfattet av integreringsloven
- Sørge for kompetansekartlegging
- Inngå en integreringskontrakt med deltakere i introduksjonsprogram, for deltakere omfattet av integreringsloven
- Danne tverrfaglige team og møteplasser ved behov
- Sørge for oppstart og gjennomføring av introduksjonsprogram
- Sørge for oppstart og gjennomføring av opplæring i norsk og samfunnskunnskap
- Tilby et minimumstilbud til deltakere i fødselspermisjon fra fjerde permisjonsmåned
- Registrere løpende i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)
- Fatte vedtak og håndtere klager
- Utstede deltakerbevis ved gjennomført eller avbrutt program
Det er også vanlig at ansvaret for de spesifikke oppgavene er fordelt innad i kommunen mellom den enheten som har ansvar for å forvalte introduksjonsprogrammet og voksenopplæringen.
Enhet med ansvar for forvalting av introduksjonsprogrammet
Deltakere i introduksjonsprogrammet har en egen kontaktperson, ofte kalt en programrådgiver. Programrådgiveren er en ansatt i den enheten som har ansvar for å forvalte introduksjonsprogrammet. Dette er vanligvis flyktningtjenesten, NAV-kontor eller voksenopplæringen, avhengig av hvordan kommunen har organisert arbeidet med introduksjonsprogrammet.
Programrådgiveren har vanligvis ansvar for å:
- Veilede:
- Fastsette sluttmål for deltakerens program, for deltakere omfattet av integreringsloven
- Lage individuell plan/integreringsplan sammen med deltakeren, følge opp deltakeren og revidere planen jevnlig i programperioden
- Informere og henvise til aktuelle instanser for godkjenning av utdanning og realkompetansevurdering
- Sikre at deltakeren skaffer til veie relevante dokumenter og bistå deltakeren i å få oversatt medbrakte vitnemål, attester og lignende
- Følge opp tilbud til deltakere i fødselspermisjon fra fjerde permisjonsmåned
- Følge opp deltakeren i overgang til ordinær utdanning eller arbeid
- Koordinere:
- Samordne tiltak og kontakt mellom andre kommunale aktører og arbeidsgivere
- Avklare oppgave- og ansvarsfordeling
- Saksbehandle:
- Gi informasjon til deltakeren om ordningen, rettigheter og plikter
Voksenopplæringens ansvar
Voksenopplæringen har som regel ansvar for å:
- fastsette norskmål for deltakerens norskopplæring, for deltakere omfattet av integreringsloven
- utarbeide og vedta deltakerens individuelle plan/norskplan for opplæringen
- gi informasjon om rettigheter til grunnskoleopplæring for voksne
- følge opp opplæring eller språktrening til deltakere i fødselspermisjon fra fjerde permisjonsmåned
Fylkeskommunens ansvar
- Er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet (Integreringsloven)
- Skal utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere (Integreringsloven)
- Sørge for tilbud om karriereveiledning (Integreringsloven)
- Har ansvar for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltakere som går fulltid i videregående opplæring (Integreringsloven)
- Tilby videregående opplæring med hjemmel i Opplæringsloven
Statsforvalters (tidligere fylkesmannen) ansvar
- Gi nødvendig veiledning om loven
- Behandle klagesaker
- Gjennomføre tilsyn
NAVs ansvar
Arbeids- og velferdsetaten har en sentral rolle i utarbeidelse og gjennomføring av introduksjonsprogram for den enkelte deltaker. NAVs rolle er nærmere beskrevet i rundskriv G-27/2017.
Samarbeid om introduksjonsprogrammet
Les mer om samarbeid om introduksjonsprogrammet.
IMDis ansvar
- Nasjonal fagmyndighet
- IMDi har hovedansvaret for å bidra til samhandling mellom relevante aktører om loven og gjøre lovens rettigheter og plikter kjent
- Følge med på måloppnåelse av loven
- Formidle kunnskap om det faglige innholdet i programmet og videreutvikle faglige anbefalinger om planlegging og gjennomføring av introduksjonsprogram
- Samordnings- og pådriverrolle på området kvalifisering av nyankomne
- Veilede om bruk av og videreutvikle Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) og IMDinett
- Beslutte tema for tilsyn
- Kompetansekartlegging av overføringsflyktninger