Årets brukerundersøkelse er oversatt til 23 språk/dialekter, både som tekst og lyd. 
Deltakerne kan velge om de ønsker å besvare undersøkelsen på PC, nettbrett eller mobiltelefon.

Målgruppe

Deltakere i opplæring per. 5. november 2024 til 30. januar 2025.
Deltakere som har permisjon, skal ikke delta i undersøkelsen.

Gjennomføringsperiode

5. november 2024 til 30. januar 2025. Utenom disse datoene vil undersøkelsen være stengt. Kommunen kan avslutte undersøkelsen før 30. januar 2025 dersom de ønsker, og vil få tilgang til sin kommunerapport med resultater umiddelbart.

Fremgangsmåte

  1. Kommunen registrerer kontaktperson(er) for brukerundersøkelsen.
  2. Kontaktpersonen(e) mottar epost med tilgang til portal for kommunebrukere, samt lenke som skal benyttes av deltakerne til å besvare undersøkelsen. 
  3. Kommunen deler informasjons- og veiledningsmateriell, samt gjennomgår demoversjon av undersøkelsen sammen med deltakerne før deltakerne selv besvarer undersøkelsen:
    Invitasjonsbrev til deltaker | IMDi
    Veiledning for deltakerne | IMDi
    Demoversjon av undersøkelsen

    (OBS: Demoversjonen må ikke brukes til innsamling, besvarelser i denne lenken lagres ikke). 

    Informasjons- og veiledningsmateriell er tilgjengelig på 23 språk med tekst og lyd. 

  4. Kontaktpersonen deler kommunens svar-lenke med deltakerne. Lenken er unik for deltakerne i kommunen, og alle kommunens deltakere benytter den samme lenken. Lenken kan deles med deltakerne i et digitalt klasserom (for eksempel Teams eller Zoom), på e-post eller SMS.  
  5. Deltakerne besvarer brukerundersøkelsen. Vi anbefaler å gjennomføre undersøkelsen ved fysisk oppmøte i et undervisningslokale. 
  6. Når undersøkelsen er avsluttet, henter kontaktpersonen rapport for sin kommune med resultater fra deltakerne i portal for kommunebrukere 

For at deltakerne skal få gjennomført undersøkelsen må de ha tilgang på: 

  • PC/nettbrett/smarttelefon
  • Internett
  • Hodetelefon (dersom undersøkelsen skal gjennomføres i klasserom)
  • Kommunens svar-lenke

Vi anbefaler at kommunene gjennomgår informasjons- og veiledningsmateriell, samt demoversjon av undersøkelsen, sammen med deltakerne før deltakerne selv besvarer undersøkelsen. Dette vil bidra til at deltakerne får en innføring i hvordan undersøkelsen er lagt opp, og vil gjøre det enklere for deltakerne å besvare undersøkelsen.   

For deltakere som ikke deltar i felles opplæring i regi i kommunen, men som deltar i videregående opplæring eller andre heltidstilbud, vil det være hensiktsmessig å sende invitasjon til brukerundersøkelsen som e-post og/eller som SMS. 

For mer informasjon, se «veiledning og informasjon» i portal for kommunebrukere 

Kommuner med deltakere fra flere kommuner

Trinn 1: Kommuner som har deltakere fra flere kommuner gjør avtale med nabokommunene om hvem som gjennomfører undersøkelsen.

Trinn 2: Vertskommunen kan være kontaktperson for både deltakere i egen kommune og deltakere fra nabokommuner som de er vertskommune for.

Trinn 3: Kommunene avtaler om vertskommunen tilrettelegger for undersøkelsen på vegne av nabokommunen eller om nabokommunen selv vil tilrettelegge for gjennomføring av undersøkelsen for egne deltakere.

Trinn 4: Deltakerne får invitasjon til å besvare brukerundersøkelsen, enten av vertskommunen, eller av bokommunen (avhengig av hvilken kommune som tilrettelgger for gjennomføring).

Trinn 5: Deltakerne mottar lenke for sin bokommune* fra kommune med ansvar for gjennomføring av undersøkelsen,  

Trinn 6: Deltakerne besvarer undersøkelsen ved å benytte svar-lenke for sin bokommune. 

*Kommunen personen er folkeregistrert.

Fant du det du lette etter?