Økonomiske insentiver i integreringsarbeidet
Fafo og Frischsenteret har på oppdrag fra IMDi utviklet tre forslag til modeller for bruk av økonomiske insentiver i introduksjonsprogrammet og opplæringen i norsk og samfunnskunnskap.
I oppdraget ba IMDi forskerne om å utforme minimum en individrettet modell og en kommunalrettet modell. Videre skulle forslagene være praktisk og økonomisk gjennomførbare, etisk forsvarlige og det skal være mulig å måle effekter av dem på en troverdig måte.
Hensikten med modellene skal være å bidra til bedre måloppnåelse i introduksjonsprogrammet og norskopplæringen.
I rapporten «Økonomiske insentiver i integreringsarbeidet. Forslag til modeller for pilotering og utprøving» har forskerne utviklet tre ulike modeller.
Forslag til modeller
- Bonus rettet mot deltakerne i norskopplæringen for oppnådde ferdigheter i norsk innen forventet tid.
- Bonus rettet mot kommuner for deltakernes oppnådde ferdigheter i norsk innen forventet tid.
- Bonus rettet mot kommuner for oppstart og gjennomføring av tilrettelagt videregående opplæring – i kombinasjon med inntektssikring til deltakerne.