Digitalisering av tilskuddsordninger
stylusPublisert: 27. februar 2025
IMDi har digitalisert og forvalter nå seks tilskuddsordninger i tilskuddsløsningen IMDi Tilskudd. På denne siden finner du svar på ofte stilte spørsmål, opplæringsvideoer, informasjon om tilganger og generell bruk av systemet.
IMDi har nå digitalisert seks tilskuddsordninger:
- Tilskot til opplæring i norsk for vaksne personar med kollektiv beskyttelse
- Tilskot til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar
- Tilskot til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for asylsøkarar i mottak
- Integreringstilskudd
- Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger med flere (også kalt særskilt tilskudd)
- Tilskudd for bosetting av personer med nedsatt funksjonsevne og/eller adferdsvansker (også kalt ekstratilskuddet)
Utbetalingsinformasjon
- Q1 – planlagt utbetaling tidlig i april
- Q2 – planlagt utbetaling tidlig i juli
- Q3 – planlagt utbetaling tidlig i oktober
- Q4 – planlagt utbetaling i midten av desember
Tilskuddsordning |
Tilskuddstype |
Tilskuddskode |
Integreringstilskudd |
Integreringstilskudd år 1 – voksen i familie |
AR-1 |
Integreringstilskudd år 1 – enslig voksen |
AR-1 EV |
|
Integreringstilskudd år 1 – barn |
AR-1 B |
|
Eldretilskudd |
ELDR |
|
Barnehagetilskudd |
BHT |
|
Integreringstilskudd år 2-5 |
AR-2, AR-3, AR-4, AR-5 |
|
Særskilt tilskudd |
Enslige mindreårige 0-16 år |
EMINB |
Enslige mindreårige 17-20 år |
EMINU |
|
Ekstratilskudd |
Ekstratilskudd tilskudd 1 |
FHT1 |
Ekstratilskudd tilskudd 2 |
FHT2 |
|
Grunntilskudd |
Grunntilskudd høy |
Grunntilskudd-H |
Grunntilskudd lav |
Grunntilskudd-L |
|
Norsktilskudd voksne innvandrere |
Persontilskudd år 1, 2 og 3 høy |
P-AR1-H, P-AR2-H, P-AR3-H |
Persontilskudd år 1, 2 og 3 lav |
P-AR1-L, P-AR2-L, P-AR3-L |
|
Norsktilskudd kollektiv beskyttelse |
Persontilskudd § 37 d |
P37D-AR1 |
Norsktilskudd utvidet norskopplæring |
Utvidet norskopplæring § 43 g |
UN43G |
Norsktilskudd asylsøkere |
Asylnorsk |
ASYLNORSK |
Samfunnskunnskap i mottak |
SAMF-I-MOTTAK |
Spørsmål og svar
Spørsmål og svar om tilgang og pålogging IMDi Tilskudd
Dersom du har ansvar for å følge opp flere av disse tilskuddsordningene, så finnes mye informasjon om den nye løsningen på denne nettsiden. For tilgang, ta kontakt med kommuneadministrator for IMDinett. Da vil du bli tildelt en brukerrolle som gir deg den riktige tilgangen til ny tilskuddsløsning iht. ditt tjenstlige behov.
IMDinett-kommuneadministrator for din kommune vil hjelpe deg med tilgang til IMDi Tilskudd.
Opprettelse av ny bruker: Be din IMDinett kommuneadministrator om å få opprettet en bruker til systemet samt rolletilgang til IMDi Tilskudd.
Det er to rolletilganger. Hvis du jobber med å utforme og sende inn søknader om ekstratilskudd trenger du å tildeles rollen «Kommune-saksbehandler ekstratilskudd». Andre tjenstlige behov dekkes med rollen «Kommune saksbehandler IMDi Tilskudd» for kommuner og «Fylkeskommune saksbehandler IMDi Tilskudd» for fylkeskommuner.
Dersom du allerede har en bruker tilknyttet til NIR eller bosetting: Be din IMDinett kommuneadministrator om å få lagt til ny tilgang iht. ditt tjenstlige behov. Hvis du jobber med å utforme og sende inn søknader om ekstratilskudd trenger du å tildeles rollen «Kommune saksbehandler ekstratilskudd». Andre tjenstlige behov dekkes med rollen «Kommune saksbehandler IMDi Tilskudd» for kommuner og «Fylkeskommune saksbehandler IMDi Tilskudd» for fylkeskommuner.
For reaktivering av kommuneadministrativ bruker, ring oss mandag - fredag 09-14 på 40 00 19 60, tastevalg 1 pålogging.
Se brukerveiledning for ny IMDinett-bruker. Du logger deg på med brukernavn, passord og engangskode som lages av appen Buypass Code på din smarttelefon. Appen lastes ned på smarttelefon med mobilnummer som er registrert på din IMDinett-bruker.
Sjekk Driftsmeldinger for oversikt over planlagt nedetid i forbindelse med oppgraderinger og annen driftsrelatert informasjon.
Spørsmål og svar om bruk av IMDI Tilskudd for kommunebrukere
Noen endringsforespørsler tas til etterretning etter at de er fulgt opp av IMDi.
Der dette oppstår, skyldes det migrering av data og navn. Du kan uansett alltid identifisere personen ved hjelp av DUF nummer eller saksnummer. Alle personer har enten et DUF nummer eller et saksnavn der de 12 første sifrene i saksnavnet er DUF nummeret.
Det er mulig å eksportere utbetalingsgrunnlaget til Excel. Se også brukerveiledning i IMDi Tilskudd.
Har du behov for å informere om sak/feil, gjøres det ved å sende inn en endringsforespørsel; som er kommunens kanal for å kommunisere med IMDi om enkeltsaker og om utbetalinger direkte i løsningen.
Tilskuddsbrev sendes ikke lenger ut til kommunene. Denne informasjonen er i stedet tilgjengelig i IMDi Tilskudd. Du kan der eksportere utbetalingsgrunnlaget til Excel og bearbeide det videre der. Det er også tilgang til å ta ut ulike forhåndsdefinerte rapporter inne i IMDi Tilskudd.
Spørsmål og svar om integreringstilskudd og om tilskudd for enslige mindreårige flyktninger
For første og andre termin 2021 ble integreringstilskudd og tilskudd for enslige mindreårige flyktninger utbetalt i gammel manuell løsning. IMDi Tilskudd ble tatt i bruk i forbindelse med tilskuddsutbetalinger for norsktilskudd og ekstratilskudd fra og med tredje termin 2021.
Med IMDi Tilskudd er det ikke lenger nødvendig å søke om integreringstilskudd for personer som er bosatt i 2021 eller om særskilt tilskudd for enslige mindreårige flyktninger som er bosatt i 2021. For personer og enslige mindreårige flyktninger som er bosatt i kommunen i 2020 og tidligere, og som ikke har utløst tilskudd tidligere, må kommunen søke om tilskudd som før, ved å sende inn skjema.
Integreringstilskudd for år 1 blir utbetalt i sin helhet som en engangsutbetaling etter bosetting og for år 2-5 utbetalt i terminer. Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger blir utbetalt fra bosettingsmåneden i sin helhet som en engangsutbetaling etter bosetting og i terminer for påfølgende år.
For flyttinger registrert i folkeregisteret i 2021 må tilskudd deles mellom kommuner iht. rutinene i rundskriv for 2021. For flyttinger registrert i folkeregisteret fra og med 2022 er det nye rutiner ved flytting. For flyttinger registrert fra og med 2022 skal IMDi sørge for at tilskuddet følger personen når han eller hun flytter fra en kommune til en annen. Det vil være synlig for kommunen at et tilskudd er stoppet fordi en person har flyttet til en annen kommune.
Nei. For flyttinger registrert i folkeregisteret fra og med 2022 vil IMDi sørge for at tilskuddet følger personen ved flytting og det vil dermed ikke være behov for å kontakte annen kommune ifm. flytting.
Folkeregisteret må kontaktes for oppdatert informasjon. Kommunen kan sende endringsforespørsel i IMDi Tilskudd for å stoppe tilskuddsutbetalingen med informasjon om dato for flytting/utvandring/dødsfall. Tilskuddet vil da bli stoppet, og evt. for mye utbetalt tilskudd vil bli motregnet/krevd tilbakebetalt. Dette vil da være synlig i IMDi Tilskudd på neste terminutbetaling.
Se den enkelte tilskuddsordning og brukerveiledning for innsending av dokumentasjon i IMDi Tilskudd.
Spørsmål og svar om ekstratilskuddet - for personer med nedsatt funksjonsevne eller adferdsvansker
Funksjonen skal kun brukes hvis kommunen har trukket en søknad tilbake grunnet feil i søknadskjema.
Dersom kommunen skal søke om en ny tilskuddsperiode må søknaden opprettes via personsøksiden. Kommunen skal i utgangspunktet ikke bruke eksisterende sak for å opprette ny søknad for ny tilskuddsperiode.
Nei. Det er kommune saksbehandler ekstratilskudd som fyller ut og sender inn søknaden i IMDi Tilskudd på vegne av kommunen.
All dialog i søknader (avslag, avvisning, innvilgelse, krav om utfyllende dokumentasjon mv.) om Ekstratilskudd vil kun gjøres tilgjengelig inne IMDi Tilskudd.
Dersom det søkes regnskapsbasert, laster kommune saksbehandler ekstratilskudd opp erklæring på regnskapsførte utgifter signert økonomiansvarlig opp sammen med øvrig dokumentasjon tilknyttet søknaden.
Dersom det søkes budsjettbasert, vil kommune saksbehandler ekstratilskudd etter endt tilskuddsperiode motta en aktivitet inne i IMDi Tilskudd. Her vil kommune saksbehandler ekstratilskudd bes om å fylle inn medgåtte beløp fordelt på de innvilgede tiltak samt laste opp erklæring på regnskapsførte utgifter signert økonomiansvarlig.
Dersom saken er avsluttet eller du trenger teknisk hjelp, kan du ta kontakt via IMDis supportportal i IMDinett.
Dersom du skal melde supportsak som «Kommune-saksbehandler Ekstratilskudd» trenger du å få tildelt rollen «Kommunekontaktsenter» av din kommuneadministrator, med mindre du også har rollen «Kommuneadministrator» eller «Kommunenirsuperbruker» fra før.
Nei. Dette styres av rolletilganger basert på tjenstlig behov.
Kommunen må vedlegge tidligere spesialisterklæring i ny søknad slik at søknad kan sendes inn.
Kommunen kan sende endringsforespørsel om enkeltsaker direkte i IMDi Tilskudd.
Utbetaling av ekstratilskudd skjer som en del av påfølgende kvartalsutbetaling av integreringstilskudd og særskilt tilskudd. Hele tilskuddsbeløpet utbetales da i sin helhet.
Dersom personer som har utløst ekstratilskudd flytter fra kommunen eller flytter fra landet eller dør, skal kommunen uten unødig opphold gi beskjed til IMDi ved bruk av endringsforespørsel i IMDi Tilskudd.
Send endringsforespørsel «Andre endringsbehov i saken» i IMDi Tilskudd.
Nei. Velg i så fall «Annet» i tiltaks-nedtrekksmenyen. Husk å beskrive tiltaket.
Ja, det skal man.
Nei, ikke i utgangspunktet. Kommunebruker må selv konfigurere ønskede varslinger inne i tilskuddsløsningen. Se eget punkt «Din kommunes varsler» i brukerveiledningen inne i tilskuddsløsningen.
Kommunen har kun tilgang til selve søknadsskjemaet etter innsendelse. Kommunen har ikke tilgang til innsendte søknadsvedlegg dokumenter etter innsendelse av søknad.
I IMDi Tilskudd får du oversikt over totalbeløp for terminen samt tilskuddstyper og beløp for den enkelte person. Sammen med selve utbetalingstransaksjonen vil det følge med info om type tilskuddsart fordelt som følgende grupperinger:
- AR-1, AR-1 EV, AR-1B, BHT og ELDR- tilskudd gjeldende for år 1
- AR-1 - Voksen i familie
- AR-1 EV - Enslig Voksen
- AR-1 B - Barn
- BHT - Barnehagetilskudd
- ELDR - Eldretilskudd
- AR-2, AR-3, AR-4 og AR-5- tilskudd gjeldende for år 2-5
- AR-2, AR 3, AR 4 og AR 5 – Voksen i familie
- EMINB og EMINU- tilskudd gjeldende særskilt tilskudd enslige mindreårige
- EMINB - Særskilt tilskudd enslige mindreårige 0-16 år
- EMINU - Særskilt tilskudd enslige mindreårige 17-20 år
- FHT1 og FHT2 - tilskudd gjeldende ekstratilskudd
- FHT 1 - Tilskudd 1
- FHT 2 - Tilskudd 2
Aktiviteter må ha status «Utført» for at de skal mottas og behandles av IMDis saksbehandlere. Står de som f.eks «Aktiv» vil aktiviteten kun være tilgjengelig for kommunen.
Hvordan ferdigstille og sende inn eller slette påbegynte ekstratilskuddssøknader i IMDi Tilskudd?
En del kommuner påbegynner en eller flere søknader om ekstratilskudd i IMDi Tilskudd uten å sende de inn. Det medfører at det blir liggende mange søknader i IMDi Tilskudd som enten bør ferdigstilles og sendes inn – eller slettes dersom de ikke skal sendes inn.
Beskrivelsen under viser hvordan dette enkelt kan gjøres:
For å fullføre/sende inn aktiv søknad:
- Gå til «Oppgaver» på linjen øverst i IMDi Tilskudd
- Velg Status «Åpne»
- Sorter på aktivitetstype «Søknad»
- Sorter på status «Aktiv»
- Trykk på «Søknad» som du vil se på. (Høyreklikker på søknad og åpner i ny fane for å ikke miste sorteringen som er gjort)
- I neste bilde vil du da kunne trykke på knappen «Åpne skjema».
- Fyll ut søknadsskjema på vanlig måte, og trykk deretter på «Sende inn»
- Sjekk at status på søknaden nå er «Utført».
Alternativt: Søk opp DUF-nummer fra forsiden og gå inn på sak for det året du vil se på. Her vil du så se en liste med alle aktiviteter saken har, og status på disse.
For å trekke tilbake en søknad som ikke skal sendes inn:
- Gå til «Oppgaver» på linjen øverst i IMDi Tilskudd
- Velg Status «Åpne»
- Sorter på aktivitetstype «Søknad»
- Sorter på status «Aktiv»
- Trykk på «Søknad» som du vil se på. (Høyreklikker på søknad og åpner i ny fane for å ikke miste sorteringen som er gjort)
- I neste bilde vil du da kunne trykke på knappen «Trekk tilbake».
Søknad vil da kunne ses under oppgaver med status «Avbrutt».
Alternativt: Søk opp DUF-nummer fra forsiden og gå inn på sak for det året du vil se på. Her vil du så se en liste med alle aktiviteter saken har, og status på disse
Spørsmål og svar om ekstratilskuddet - aktuelle utfordringer, oppdateringer og fremgangsmåter
Inne i aktivitetsundertype «Opprett søknad», «Dokumentasjon» og «Finansrapport» kan kommunen søke utsettelse av frist ved å trykke på Søk om utsatt frist.
Disse aktivitetene finner du i kolonne to under hovedtemaet Oppgaver øverst på siden.
Får du utsatt frist vil du se oppdatert tekst i notatfeltet, samt en ny frist på forfallsdatoen. Det kan søkes om utsatt frist inntil 2 ganger.
Gå inn på saken, under «Velg ny oppgave» bruk nedtrekkmenyen og opprett ny søknad i saken ved å trykke på «Søk om ekstratilskudd».
Løsningen er under videreutvikling, og det må påregnes enkelte utfordringer i innføringsfasen. Dersom du i rollen «Kommune-saksbehandler Ekstratilskudd» opplever kritiske feil som ikke allerede er beskrevet på denne siden, kan dette meldes inn som sak på IMDis supportportal i IMDinett.
Dersom du skal melde supportsak som «Kommune-saksbehandler Ekstratilskudd» trenger du å få tildelt rollen «Kommunekontaktsenter» av din kommuneadministrator, med mindre du også har rollen «Kommuneadministrator» eller «Kommunenirsuperbruker» fra før.
Vi arbeider med forbedring av ytelse slik at ikke dette skjer. Inntil videre, husk å lagre og lukke dersom du ikke skriver i søknaden slik at ikke påbegynt søknad mistes.
Skal kommunen søke ekstratilskudd etter år 5 for kvalifiserte personer (enslige mindreårige til og med året de fyller 20 år samt personer med alvorlig, funksjonsnedsettelse og/eller alvorlig atferdsvansker som bosettes fra UDIs særskilte botilbud) gjøres dette slik:
- Kommunen søker opp personen de vil søke tilskudd for. (Søker på DUF-nummer fra person-siden)
- Under «Din kommunes tilskuddssaker knyttet til personen» nederst på siden, velger dere saken for siste året på ekstratilskudd. Dette blir som regel saken for år 5.
- Inne på saken velger dere «Ekstratilskudd etter år 5» fra nedtrekksmenyen midt på siden til høyre og trykker start. Trykk så start på nytt inne i oppgaven.
- På søknadsskjema må kommunen selv velge tilskuddsåret det søkes på, samt legge inn perioden. Resten av prosessen er likt år 1-5.
Spørsmål og svar om norsktilskuddet
Tilskuddsmottakerne kan forvente seg et nytt og annet brukergrensesnitt enn hva dere er vant til fra gammelt system.
Det nye systemet, IMDi Tilskudd, inneholder i mindre grad persondata og vil dermed ikke være noe oppslagsverk når det gjelder data om bosetting og NIR-data. Kommuner må fortsatt registrere opplæringsvedtak i sine fagsystemer knyttet mot NIR eller i IMDinett for at tilskudd skal utløses.
Løsningen vil derimot ha gode oversikter og lister over personer som har utløst tilskudd og som skal utløse tilskudd. Det vil være mulig å ta ut rapporter for utbetalt tilskudd, rapporter for fremtidige tentative utbetalinger, sende henvendelser direkte i tilskuddssaken med mer.
Det vil ved utbetaling av tilskudd i ny løsning ikke sendes ut noen tilsagnsbrev til kommune/fylkeskommune. Dere vil selv kunne ta ut rapporter i løsningen for gjeldende terminer i «Oversikt over utbetalinger»-modulen eller i «Rapport»-modulen.
Det er tilgjengeliggjort opplæringsvideo om hvordan dere kan ta ut rapporter og filtrere for å finne ut hva kommunen/fylkeskommunen har mottatt for den enkelte terminen/året.
For personer som får hele eller deler av tilskuddet utbetalt i IMDi Tilskudd, vil det overføres en enkel oversikt på personnivå i IMDinett. Denne oversikten viser hva slags tilskudd som er utbetalt, hvilken termin utbetalingen er utbetalt i og hvilken tilskuddsmottaker som har mottatt tilskuddet. For å finne ytterligere detaljer som beløpet, må IMDi Tilskudd benyttes.
Saker med tilskudd som ble utbetalt før implementering av integrasjonen mellom IMDi Tilskudd og IMDinett mangler denne informasjonen. Overføringen av data var først på plass ved 4.terminsutbetalingen 2023.
Andre spørsmål og kontaktinformasjon
For spørsmål knyttet til konkrete tilskuddssaker
Bruk kontaktsenter for IMDinett
For generelle spørsmål om tilskuddsordningen
- send e-post til digtil@imdi.no
- eller ring 400 01 960 – tastevalg 4
(tirsdag til torsdag mellom 09.00 og 11.30)