3. Informer om velkomsttilbudet
Publisert: 06. februar 2025

Når velkomsttilbudet er klart, er det avgjørende at informasjonen når arbeidsinnvandrere og familiene deres. Den bør være lett å finne, kortfattet og tilgjengelig på et språk målgruppen forstår.
Digitale kanaler
- Legg ut informasjon på kommunens og fylkeskommunens nettsider.
- Del oppdateringer på sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn).
- Send informasjon gjennom nyhetsbrev til samarbeidsorganisasjoner, universiteter, rekrutteringsselskaper, arbeidsgivere og andre som har oppgaver eller tiltak overfor internasjonale arbeidstakere.
Fysiske møteplasser
- Plasser informasjonsmateriell på Nav-kontoret, servicetorget, voksenopplæring, butikker og biblioteker. Ha en egen skranke eller hylle med brosjyrer om velkomsttilbudet.
- Et annet tiltak er reklameplass på buss eller tog.
Andre muligheter
- Send et brev ("Velkommen til kommunen") til nyinnflyttede arbeidsinnvandrere, slik Halden kommune gjør.
- Samarbeid med aktører som allerede har kontakt med arbeidsinnvandrere og familiene deres.
- Be arbeidsgivere, næringsforeninger og arbeidsgiverorganisasjoner inkludere informasjon om velkomsttilbudet når de er i kontakt med utenlandske arbeidstakere.
- Møt pendlere der de er, med korte og tydelige budskap.