Om veilederen

Publisert: 06. februar 2025

Illustrasjon introprogram

Bakgrunn for veilederen

Arbeidsinnvandreres og deres familiemedlemmers muligheter, rettigheter og plikter skiller seg fra flyktninger og asylsøkere. I utgangspunktet skal de klare seg selv, i motsetning til flyktninger og asylsøkere, som har rett til informasjon, språkopplæring og hjelp til kvalifisering etter integreringsloven.

Mange arbeidsinnvandrere opplever at informasjon om det å bo og jobbe i Norge er
fragmentert og uoversiktlig. Dette kan skape utfordringer både før, under og etter etablering i Norge, da manglende tilgang til helhetlig informasjon gjør det krevende å forstå og navigere det norske systemet og tilrettelegge for en god start. Det kan samtidig være store lokale variasjoner i informasjon og tilbud til arbeidsinnvandrere. Hvorvidt man har enkel tilgang til nødvendig informasjon, vil kunne variere etter hvor i landet man bor. I tillegg er arbeidsinnvandrere en sammensatt gruppe, med ulik bakgrunn og ulike behov for informasjon og tilbud.

I NOU 2022:18 Mellom migrasjon og mobilitet er det pekt på flere utfordringer som
arbeidsinnvandrerne og bedriftene står ovenfor i de ulike fasene mellom rekruttering, tilflytting og tilknytning. Utfordringer kan være knyttet til hvordan man skal gå fram for å få arbeids- og oppholdstillatelse, BankID og få informasjon om hvordan det norske arbeids-, helse- og skolesystemet er. I tillegg kan enkelte virksomheter og bransjer som arbeidsinnvandreren er involvert i være preget av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Informasjon og et godt velkomsttilbud kan være viktig for å forebygge arbeidslivskriminalitet og utnyttelse i arbeidslivet.

Det er behov for vedvarende støtte etter første etablering, som å lære norsk, finne bolig, og navigere sosiale og kulturelle arenaer som fritidsaktiviteter og nettverk.
Arbeidsinnvandrerutvalget foreslår som løsning på disse utfordringene å etablere lokale og regionale velkomsttilbud som kan støtte både den tidlige og videre integreringen i det norske samfunnet.

Det er en stor kostnad for bedrifter når kvalifisert arbeidskraft slutter eller flytter. Samtidig er arbeidskraft - og kompetansebehovet i Norge stort. Gode velkomsttilbud kan bidra til at arbeidsinnvandrere og deres familier blir boende, og bidrar i norsk samfunns- og næringsliv over en lenger periode eller på permanent basis.