Veileder: Kvalifiseringsløp for voksne innvandrere
Veilederen er utarbeidet i samarbeid mellom IMDi, Kompetanse Norge (nå Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse), Utdanningsdirektoratet og Arbeids- og Velferdsdirektoratet.

Veilederen bygger på arbeid beskrevet i Lerfaldet, H. Sætrang, Synne G., Åsheim, K. og Marki, Henriette S. (2021) Kvalifiseringsløp for voksne innvandrere – Utvikling av digital visuell veiledere, ideas2evidence Rapport 5:2021, samt videre bearbeiding ved direktoratene. Veilederen fremstiller de overordnede mulighetene som er tilgjengelig nasjonalt, og de konkrete tilbudene kan variere fra kommune til kommune. Hvilke tilbud som er tilgjengelige, vil også være avhengig av enkeltpersonens rettigheter, behov mv. Godt samarbeid mellom aktører, erfaringsdeling og bruk av tilgjengelige tilskudd, kan imidlertid bidra til å berike mulighetene for gode kvalifiseringsløp.
Mulig innhold i kvalifiseringsløp
- Kartlegging og veiledningSom et utgangspunkt for å planlegge et kvalifiseringsløp bør personens kompetanse, tidligere erfaringer, interesser og ønsker kartlegges. Kartlegging kan gjøres på mange måter og i flere situasjoner, og i noen tilfeller følges fastsatte rutiner for dette.
- Bruk av tolkTolk bør brukes ved behov, både under kartlegging, veiledning og underveis i kvalifiseringsløpet.
- Opplæring i norsk og samfunnskunnskapNorskferdigheter er viktig for deltakelse i arbeids- og samfunnsliv.
- Arbeids- og utdanningsrettede programmerArbeids- og utdanningsrettede programmer har som mål å bistå personer med å komme i arbeid og bli økonomisk selvhjulpne, på kortere eller lengre sikt.
- Forberedende opplæring for voksne og videregående opplæringInnvandrere som mangler fullført videregående skole, kan ha opplæring på videregående nivå, og nivået under, som del av sitt kvalifiseringsløp. Opplæringen kan foregå på fulltid og deltid.
- Høyere utdanning og fagskoleHøyere utdanning og fagskole er utdanning på nivået over videregående opplæring.
- Arbeidsrettet innhold i kvalifiseringsløpKvalifiseringsløp for voksne innvandrere både kan og bør inneholde arbeidsrettede aktiviteter.
- Supplerende tilbudDet finnes ulike typer supplerende tilbud som enten kan støtte deltakeren gjennom kvalifiseringsløpet eller generelt øke samfunnsdeltakelsen.
Eksempelreiser
- Case 1: Ghulam - Oppfølging av NAV, Norskopplæring, Supported Employment
- Case 2: Jamal - Introduksjonsprogram, Videregående opplæring
- Case 3: Jasmin - Arbeidsrettet introduksjonsprogram, Opplæringsløp for å bli assistent, Godkjenning og komplettering av utdanning
- Case 4: Alex - Oppfølging av NAV, Norskopplæring, Realkompetansevurdering
- Case 5: Hawa - Engelskopplæring for opptak til høyere utdanning
- Case 6: Rebecca - Introduksjonsprogram, Veier til fag- og svennebrev, Livsopphold under opplæring
- Case 7: Viktor - Kollektiv beskyttelse, Direkte i arbeid, Veier til fag- og svennebrev, Entreprenørskap
- Case 8: Mariia - Kollektiv beskyttelse, Arbeidsrettet introduksjonsprogram, opplæringsløp for å bli assistent, Godkjenning av utdanning
Tilskuddsordninger og erfaringer
- Våre tilskuddIMDi har flere tilskudd som kan bidra til målrettede kvalifiseringsløp
- Tilskudd fra HkDirDirektoratet for høyere utdanning og kompetanse (HkDir) forvalter en rekke tilskudd som kan bidra til målrettede kvalifiseringsløp.www.kompetansenorge.no
- Eksempler på tiltak, maler og verktøyVi har samlet eksempler på tiltak, maler og verktøy fra integreringsarbeid i kommuner og frivillige organisasjoner som kan være til støtte og inspirasjon i arbeidet med ulike kvalifiseringsløp.

Mulighetskart
Her kan du laste ned en PDF som viser de ulike mulighetene innenfor kvalifiseringsløp i en oversikt. PDFen har klikkbare linker, men den kan også skrives ut. Vi anbefaler å skrive den ut i minst A2 størrelse (Dvs. 2x A3, eller 4xA4).
Eksempelreiser
- Case 1: Ghulam - Oppfølging av NAV, Norskopplæring, Supported Employment
- Jamal - Introduksjonsprogram, Videregående opplæring
Teaser ingress da?
- Jasmin - Arbeidsrettet introduksjonsprogram, Opplæringsløp for å bli assistent, Godkjenning og komplettering av utdanning
- Alex - Oppfølging av NAV, Norskopplæring, Realkompetansevurdering
- Hawa - Engelskopplæring for opptak til høyere utdanning
- Rebecca - Introduksjonsprogram, Veier til fag- og svennebrev, Livsopphold under opplæring
- Viktor - Kollektiv beskyttelse, Direkte i arbeid, Veier til fag- og svennebrev, Entreprenørskap
- Mariia - Kollektiv beskyttelse, Arbeidsrettet introduksjonsprogram, opplæringsløp for å bli assistent, Godkjenning av utdanning