Intensiv norskopplæring gir økt motivasjon

    Sist oppdatert: 20. februar 2025

    Larvik kommune har lang erfaring med å gi deltakere som har høyere utdanning fra hjemlandet mulighet til intensiv norskopplæring. Tiltaket «Fra A1 til B2 på ett år» ga deltakerne en raskere progresjon enn ved ordinært opplæringsløp.

    Mål og målgruppe

    Målet med tiltaket var at deltakerne skulle nå nivå B2 raskere enn ved ordinær progresjon. De skulle jobbe mer selvstendig og effektivt enn det legges til rette for i ordinære kurs. De skulle forberedes til en hverdag i arbeidslivet. Kompetansen til deltakerne skulle utnyttes i det norske arbeidsmarkedet eller ved videre studier.

    Målgruppe:

    • deltakere med rett og plikt til norskopplæring - som er tidlig i opplæringen - med høyere utdanning fra hjemlandet, som ønsker relevant arbeid og/eller videre utdanning i Norge.
    • deltakere uten rett til norskopplæring - som er tidlig i opplæringen, som har høyere utdanning fra hjemlandet og som ønsker relevant arbeid i Norge.

    Om tiltaket

    Deltakerne fikk 30 timer undervisning per uke. De gikk i ordinære klasser og jobbet i nettkurset «Min vei» i tillegg til 4 timer prosjektundervisning per uke. I tråd med den enkeltes utvikling og progresjon var det mulig å hoppe over kurs.

    Muntlige presentasjoner og sjangerpedagogikk ble vektlagt i prosjektet. Deltakerne jobbet med presentasjoner som de formidlet både innad i prosjektgruppa og til andre klasser på skolen.

    Det ble gjennomført veiledningssamtaler med evaluering av deltakernes resultater og progresjon, samt utarbeidet individuell plan.

    Rådgiveren ved skolen ga en tredelt karriereveiledning som handlet om «meg selv», «mine muligheter i utdanningssystemet» og «mine muligheter i arbeidslivet». Deltakeren lærte både om arbeidsplasser i regionen og i resten av landet og de deltok på karrieredag ved Larvik læringssenter. Først når deltakerne var på B1/B2 nivå, ble de utplassert i relevant praksis. Dette fordi det forventes at deltakerne mestrer hverdagsspråk og først og fremst trenger praksis i fagspråk.

    Utplassering i praksis foregikk i nært samarbeid med NAV. Hver deltaker fikk en fast veileder i NAV. NAV fulgte også opp kontakten på arbeidsplassen.

    Organisering og økonomi

    Arbeidet med intensiv norskopplæring er organisert i Norskskolen i Larvik læringssenter. Norskskolen gir norskundervisning til deltakere med rett og plikt til norskopplæring og til betalingsdeltakere.

    Norskskolen har mange års erfaring med norskundervisning for innvandrere og med organisering av kurs i ulike løp basert på deltakernes bakgrunn, kompetanse og behov. Norskskolen samarbeider tett med NAV Larvik.

    Innenfor «Fra A1 til B2 på ett år» samarbeidet både offentlige og private aktører. Tiltaket varforankret i sentrale dokumenter som kommuneplanens samfunnsdel, strategiplan for integrering og tiltaksplan for integrering.

    «Fra A1 til B2 på ett år» var i drift frem til 2018. På grunn av blant annet endrede rammer er tilbudet som gis i dag justert. 

    Resultat

    • Ved å anerkjenne deltakernes medbrakte kompetanse og tilby et hurtigløp, fikk de økt selvtillit og motivasjon.
    • Selv om det var vanskelig for deltakerne å nå B2 på ett år, ga det økt progresjon når deltakerne jobbet mot et ambisiøst mål.
    • Prosjektdeltakerne ble gode rollemodeller for andre på skolen.

    Kontaktinformasjon

    Navn: Inger Hjortland

    Stilling og arbeidssted: Virksomhetsleder, Fellesfunksjon Larvik Læringssenter

    Telefon: 98 23 12 70

    E-post: inger.hjortland@larvik.kommune.no