«I naturen er alle velkomne»

    Sist oppdatert: 23. februar 2025

    For å nå fram til innvandrerbefolkningen gjennomførte DNT informasjonskampanjen «I naturen er alle velkomne», som kampanjefilmen om Fareshta Shaheed er en del av.

    Mål og målgruppe

    Med kampanjen «I naturen er alle velkomne» ville DNT nå ut til personer som tradisjonelt ikke har vært med på DNT sine turer og arrangementer.

    Om tiltaket

    Kampanjen ble gjennomført i 2019 i forbindelse med inkluderings -og mangfoldsåret i DNT. Inkluderingen av nye samfunnsgrupper inn i friluftslivet sto sentralt i organisasjonen gjennom hele året. Arbeidet med inkludering var gjennomgående, og preget både rekrutteringen til aktiviteter og turtilbudet, samt organisasjons - og kommunikasjonsarbeidet.

    Blant alle aktivitetene og tiltakene som ble iverksatt i inkluderings- og mangfoldsåret 2019 løfter DNT særlig fram kampanjefilmen «Fareshta» fra Afganistan. Hun hadde ingen erfaring fra å gå ute i naturen fra hjemlandet og begynte å gå på tur for å takle utfordringer, få nettverk og lære språk. Hun sier at hun har begynt et nytt liv etter å ha begynt å gå på tur.

    I arbeidet med kampanjefilmen ble brukerperspektivet i høy grad ivaretatt. Fareshta Shaheed og andre personer med innvandrerbakgrunn har bidratt i forberedelse og utvikling av kampanjen, og slik bidratt til at den treffer målgruppen, bl.a. ved at folk kan kjenne seg igjen og bli inspirert.

    Organisering og økonomi

    Kampanjen ble gjennomført med tilskuddsmidler fra IMDi, og var en del av prosjektet «Et flerkulturelt DNT», og DNT sin strategi for å gjøre organisasjonen og deres tilbud sterkere på mangfold og inkludering.

    IMDi støtter prosjektet gjennom tilskuddsordningen «Tilskudd til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner» som lyses ut årlig.

    Resultat

    I tillegg til bortimot 2 millioner visninger Facebook og Instagram ble filmen om Fareshta videreformidlet gjennom kanalene til DNT sine samarbeidspartnere. Kvikk Lunsj, Devold, Norsk Tipping, NorgesGruppen, ALI kaffe og Kiwi har alle vært med å dele filmen om Fareshta Shaheed i egne kanaler. Videre brukte både Norsk Tipping og Kvikk Lunsj Fareshta som profiler i helsides annonser i A-magasinet høsten 2019. Fareshta er også vært omtalt i ukebladet Hjemmet, der hun snakker om hvorfor hun har fått et nytt liv gjennom naturen og DNT. Kampanjen er altså et godt eksempel på hvordan man kan nå målgruppene gjennom strategisk og mangfoldstilpasset informasjonsspredning og kommunikasjon.

    Kampanjen har bidratt til at flere deltar på tur, og har synliggjort at DNT har en flerkulturell profil og et tilbud til alle, uansett bakgrunn og botid i Norge.

    Lenker

    Kontakt

    Marte Bulie
    Stilling og arbeidssted: Fagsjef folkehelse og inkludering, DNT
    Telefon: +47 99 35 02 03
    E-post: marte.bulie@dnt.no

    Henriette Høye
    Stilling og arbeidssted: HR- og Organisasjonssjef, DNT
    Telefon: +47 48 00 77 62
    E-post: henriette.hoie@dnt.no