Viktige endringer i integreringsregelverket fra 1. juli 2024

Før sommeren vedtok Stortinget flere endringer i integreringsloven. Endringene trådte i kraft 1. juli 2024 og gjelder i all hovedsak for personer med kollektiv beskyttelse. Det er viktig at kommunene gjør seg kjent med disse regelendringene.

Sist oppdatert: 20. desember 2024

Introduksjonsstønaden reduseres for ektefeller og samboere uten barn  

Fram til nå har det kun vært differensiert på introduksjonsstønaden mellom deltakere over og under 25 år. Det innføres nå en ytterligere differensiering mellom par som ikke har barn og par som har barn, og hvor begge deltar i introduksjonsprogram. Endringen innebærer at ektefeller og samboere uten barn vil motta 5/6 stønad hver. Endringen påvirker ikke enslige deltakere i introduksjonsprogrammet eller par med barn. 

Med «samboere» menes personer som bor sammen i et ekteskapslignende forhold. Det stilles ikke krav om en viss varighet av samboerskap før stønaden reduseres.

5/6 stønad beregnes på bakgrunn av stønaden deltakeren ellers ville mottatt. Det vil i praksis si enten full stønad på to ganger folketrygdens grunnbeløp eller stønaden for deltakere under 25 år, som for de fleste i denne gruppen vil være 2/3 stønad. Dersom en av ektefellene/samboerne fullfører programmet før den andre, vil ektefellen/samboeren som fortsatt deltar i introduksjonsprogram, ha krav på full introduksjonsstønad resten av programtiden.

Endringen gjelder for deltakere som startet i program 1. juli 2024 eller senere. Endringen gjelder både for personer som omfattes av de ordinære reglene og for de som omfattes av de midlertidige reglene i kapittel 6A.

De midlertidige bestemmelsene i kapittel 6A videreføres til 1.7.2026

De midlertidige bestemmelsene for personer med kollektiv beskyttelse videreføres til 1. juli 2026. Kapittel 6A trådte i kraft 15. juni 2022 og gjaldt til 1. juli 2023, for så å bli forlenget med ett år, til 1. juli 2024. Bestemmelsene i kapittel 6A er nå forlenget i to år og gjelder fram til 1. juli 2026. 

Enkelte endringer i videreført kapittel 6A

Samtidig med at kapittel 6A videreføres er det gjort enkelte endringer og justeringer i de midlertidige bestemmelsene.

Introduksjonsprogrammet skal avsluttes dersom deltaker får tilbud om jobb

Dersom en deltaker i introduksjonsprogram får jobb eller tilbud om jobb på tilnærmet fulltid, skal programmet avsluttes. Det er ikke åpning for skjønnsmessige vurderinger, det vil si at programmet avsluttes dersom personen går ut i jobb eller er kommet så langt i en ansettelsesprosess at personen har tilbud om jobb.

Fulltid skal forstås på samme måte som «fulltid» i introduksjonsprogrammet, som er mellom 30 og 40 timer i uken. Det forutsettes at den enkelte deltaker på eget initiativ informerer kommunen om et jobbtilbud eller eventuell arbeidsdeltakelse på tilnærmet fulltid. Dersom en deltaker forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt uriktige opplysninger eller fortiet opplysninger, kan kommunen vedta at introduksjonsstønaden skal betales tilbake, se integreringsloven § 25 tredje ledd. 

Dersom arbeidsforholdet opphører, har personen rett til å gjeninntre og gjennomføre resterende tid i programmet, se § 37 c femte ledd. For å ha rett til å gjennintre i introduksjonsprogrammet må personen ha bodd i bosettingskommunen med en oppholdstillatelse i mindre enn to år, se § 8 første ledd. 

Avslag på krav om introduksjonsprogram for personer som har jobb

I februar 2024 ble det innført en forskriftsbestemmelse som ga kommunen hjemmel til å avslå krav om deltakelse i introduksjonsprogram fra personer som har jobb eller tilbud om jobb på fulltid. Denne bestemmelsen er nå tatt inn i integreringsloven § 37c om introduksjonsprogram. Bestemmelsen er altså ikke ny, men den er løftet fra forskrift til lov. 

Fulltid skal forstås på samme måte som «fulltid» i introduksjonsprogrammet, hvilket vil si mellom 30 og 40 timer i uken. Dersom arbeidsforholdet opphører, har personen fortsatt rett til å delta i introduksjonsprogram, se integreringsloven § 37 c femte ledd. For at personen skal ha rett til å delta i introduksjonsprogram etter at arbeidsforholdet har opphørt, må personen ha bodd i en bosetingskommune med en oppholdstillatelse i mindre enn to år, se integreringsloven § 8 første ledd. 

Forskriften § 43j er opphevet som følge av at innholdet i bestemmelsen nå fremgår av integreringsloven § 37 c første ledd.

Kapittel 5 om introduksjonsstønad gjelder også for de med kollektiv beskyttelse

I integreringsloven § 37 c er det nå tydeliggjort at de ordinære reglene om introduksjonsstønad gjelder for personer som omfattes av kapittel 6A, med mindre noe annet fremgår av de midlertidige reglene. Selv om personer med kollektiv beskyttelse har «rett, men ikke plikt» til å delta i introduksjonsprogram, vil de være forpliktet til å møte opp på de planlagte aktivitetene dersom de først velger å delta. Det er ikke gjort unntak fra bestemmelsene om trekk i introduksjonsstønad for personer med kollektiv beskyttelse. Ved fravær som det ikke er gitt tillatelse til, skal kommunen derfor gjøre trekk i introduksjonsstønaden på vanlig måte. 

Øvrige endringer i de midlertidige bestemmelsene

Ellers er det gjort mindre justeringer i den midlertidige forskriftshjemmelen i integreringsloven § 37 e, samt inntatt eksplisitt forskriftshjemmel i loven § 37 d for å synliggjøre adgangen til å gi forskrift om utvidet norskopplæring.

Relevante endringer i andre regelverk 

Det er også vedtatt endringer i andre lover som er relevante for integreringsfeltet. Blant annet er det innført et midlertidig unntak i yrkestransportloven som skal bidra til at fordrevne fra Ukraina raskere kan ta arbeid som bussjåfører. Videre er det vedtatt endringer i barnetrygdloven innebærer at fordrevne ikke lenger vil få etterbetalt barnetrygd for det første året i Norge. I tannhelsetjenesteloven er det innført et krav om fem års botid for personer mellom 19-24 for å få tannhelsetjenester med redusert betaling i den offentlige tannhelsetjenesten. Alle endringene trådte i kraft 1. juli 2024. 

Du kan lese mer om disse endringene i Prop. 101 L (2023-2024) Endringer i integreringsloven, folketrygdloven og tannhelsetjenesteloven (innstramminger) og Prop. 72 L (2023–2024) Endringer i barnetrygdloven og midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina (videreføring m.m.)

Avslutningsvis 

Avslutningsvis minnes det om muligheten for foreldreveiledning gjennom familievernkontorene for foresatte som ikke deltar i introduksjonsprogram.

Kilder

For oversikt over lovendringene som er vedtatt, se Lovvedtak 94 (2023-2024) - Stortinget.noog  
Lovvedtak 95 (2023-2024) - Stortinget.no

Fant du det du lette etter?