![Vi lærer om CV](/contentassets/4d6a4eca18584cb4a5ef3d822d818941/vi-larer-om-cv.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Lær fra andre
Her finner du eksempler på tiltak, maler og verktøy fra integreringsarbeid i kommuner og frivillige organisasjoner.
![Vi lærer om CV](/contentassets/4d6a4eca18584cb4a5ef3d822d818941/vi-larer-om-cv.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
![Illustrasjon Gloppenmodellen. Kokkejente i aksjon på kjøkkenet](/contentassets/fa20e93bf6084ad1a33ac838b56e450e/gloppen-2.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Gloppenmodellen – ein fagutdanningsmodell
Gloppenmodellen er ein annleis måte å drive fagutdanning. Det er behovet i marknaden saman med ynskje til deltakarane som saman avgjer kva utdanningar som vert sett i gang.
![Illustrasjon Sisters in Business](/contentassets/86d2cf8706784c1199d5e097f58bbe53/sib-nettside.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
«Sisters in Business» skaper arbeidsplasser for kvinner med innvandrerbakgrunn
Sisters in Business er en sosial entreprenør som samarbeider med Asker kommune, NAV Asker, Fylkesmannen i Viken og Ikea Norge. Gjennom lokal tekstilproduksjon gir modellen kvinner opplæring i håndverksarbeid og tilbyr jobb.
![Illustrasjon yrkeskompetanse](/contentassets/7442aa31e29747fbb92ae3f36fc79308/v2---drammen.00_01_19_01.still002.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
YrkesKomp – opplæring og kompetanseheving innen yrkesfag
YrkesKomp er et samarbeidsprosjekt i Drammen kommune. Her får innvandrere med liten eller ingen formalkompetanse opplæring innen bygg- og anleggsfag, eller restaurant- og matfag.
![Kafe KIME](/contentassets/20309a1c2e424d6e8f6687acd4fee079/kafe-kime.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Kafe KIME – ei moglegheit til å lære i trygge omgivnader
Borgen nærmiljøsentral i Asker oppretta og driv den sosiale entreprenøren KIME. Kafe KIME er ein opplæringsarena for innvandrarkvinner som ønskjer å jobbe i mat- og serveringsbransjen.
![Illustrasjon informasjonshefte for å forberede innvandrere til praksis på skole og skolefritidsordning](/contentassets/b75c856742704f9a9503baaf4a8a2a96/lorenskog-2.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Forberedelse til praksisplass på skole eller SFO/AKS
Lørenskog kommune har laget et informasjonshefte for å forberede innvandrere til praksis på skole, skolefritidsordning (SFO) eller aktivitetsskole (AKS).
![Lørenskog](/contentassets/e2d7d0220c0c4be0bf3673262b89d4f3/lorenskog-4.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Rutinehandbok – tilpassa løp mot fagbrev på arbeidsplassar
Lørenskog kommune har laga ei rutinehandbok for innvandrarar om kvalifisering til fagbrev på arbeidsplassen. Rutinane er laga slik at fleire kan delta i opplæring som fører til formell kompetanse og dermed høve til varig tilknyting til arbeidslivet.
![Digitalt arbeidsrettet undervisningsopplegg](/globalassets/bilder/caser/case_lorenskog_deltaker.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Digitalt arbeidsrettet undervisningsopplegg
Flyktning- og innvandrertjenesten i Lørenskog kommune har utviklet et digitalt, arbeidsrettet undervisningsopplegg som et alternativ til praksis under korona-nedstengningen.
![Bilde av Larvik læringssenter](/globalassets/bilder/caser/case_larvik_3.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Intensiv norskopplæring gir økt motivasjon
Larvik kommune har lang erfaring med å gi deltakere som har høyere utdanning fra hjemlandet mulighet til intensiv norskopplæring. Tiltaket «Fra A1 til B2 på ett år» ga deltakerne en raskere progresjon enn ved ordinært opplæringsløp.
![Øygarden kommune har ansatt nyankomne flyktninger med høyere utdanning eller lang arbeidserfaring i 2-årige prosjektstillinger](/globalassets/bilder/caser/case_fjell2_6.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Rett i jobb
Fjell kommune (nå Øygarden) har ansatt nyankomne flyktninger med høyere utdanning eller lang arbeidserfaring i 2-årige prosjektstillinger. Deltakerne har i tillegg fått tilrettelagt opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
![Bilde fra Bærum](/globalassets/bilder/caser/case_barum2_2.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Intensivt opplæringsløp for innvandrere med høyere utdanning
Voksenopplæringssenteret i Bærum driver yrkesrettet opplæring i norsk og arbeidslivskunnskap for innvandrere med høyere utdanning og arbeidserfaring. Tiltaket skal styrke deltakernes norskferdigheter og introdusere dem for aktuelle yrkesveier.
![Deltakere i MOT-klassen](/globalassets/bilder/caser/case_arendal_2.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Norskundervisning med rask progresjon
Arendal kommune har gitt norskundervisning med rask progresjon til innvandrere med høyere utdanning slik at de raskt kan komme ut i jobb. Tiltak som kombinerer språkopplæring, språkpraksis og nettverksbygging har gitt gode resultater.
![Mat fra kafeen](/globalassets/bilder/caser/case_hammerfest_skjermdump1.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Kafé som arbeidstrening og fast holdepunkt i tilværelsen
Hammerfest kommune driver kafé som praksisplass for hjemmeværende innvandrerkvinner. Tiltaket har ikke bare arbeid som mål. Kafé Nordvest fungerer også som flerkulturell møteplass mellom innvandrere og lokalbefolkning.
![Deltaker på kurs](/globalassets/bilder/caser/skjermdump_video_fagbrev_uten_grunnskole1.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Veien til fagbrev for de uten grunnskole
Veien til fagbrev er ofte lang og uoversiktlig for innvandrere med lite skolegang som vil raskt i jobb. Asker kommune gjør suksess med en kombinasjon av fagkurs, bransjerettet norskopplæring og praksisplass.
![Illustrasjon nettbrett](/globalassets/bilder/caser/41.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Slipp nettbrettene fri
Arendal kommune har tatt i bruk nettbrett i norskopplæringen for deltakere med lite eller ingen skolebakgrunn i introduksjonsprogrammet. De mener nettbrett gjør læring utenfor skoletiden enklere, det gir mengdetrening og digital kompetanse.
![Toril Sundal Leirset](/contentassets/e56ddd8e438b4a478fa3819a3163c8e5/levanger-3.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
«Målet må være å få alle i jobb»
– Vi kan ikke være stolte av et mål om å få 80 prosent ut i arbeid. Målet må være 100 prosent, sier Toril Sundal Leirset. Hun har ledet prosjektet Levanger Arena Arbeid, som har innvandrerkvinner med liten utdanning og yrkeserfaring som målgruppe.
![Arbeidsgiverteam Thomas Hammeren og Abdessalam Ahmet Abukar](/globalassets/bilder/arbeidsliv/arbeidsgiverteam-thomas-hammeren--og-abdessalam-ahmet-abukar-5.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Fast jobb er målet
I Trondheim blir Kvalifiseringssenteret for Innvandrere sett på som rekrutteringspartner for bedrifter. Det er resultatet av et systematisk arbeid mot arbeidsgivere.
![Veiledere fra Grimstad](/globalassets/bilder/intro-og-norsk/nav-grimstad-veiledere-intro.jpg?width=600&height=400&mode=crop&quality=75)
Språkpraksis i Grimstad: Rett deltakar til rett bedrift
Arbeidet med deltakarar i introduksjonsprogram i Grimstad har eit ope fokus. Borte er sy- og strikkekurs; no skal alle ut på ein arbeidsplass for å snakke norsk! Det gjer dei gjennom tre til fire semester – også i alle skuleferiane.