Programrådgiveren

Deltakere i introduksjonsprogrammet har en programrådgiver. Programrådgiveren er vanligvis ansatt i fylktningtjenesten, NAV lokalt eller voksenopplæringen, avhengig av hvordan kommunen har organisert arbeidet med introduksjonsprogrammet.

Programrådgiveren har ansvar for å: 

  • Veilede:

    • kartlegge deltakeren

    • lage individuell plan sammen med deltakeren, følge opp deltakeren og revidere den individuelle planen i hele programperioden

    • følge opp og tilby et minimumstilbud til deltakere i fødselspermisjon fra fjerde permisjonsmåned
    • følge opp deltakeren i overgang ordinær utdanning eller arbeid

    • informere og henvise til aktuelle instanser for godkjenning av utdanning og realkompetansevurdering

    • sikre at deltakeren skaffer til veie relevante dokumenter og bistå deltakeren i å få oversatt medbrakte vitnemål, attester og lignende

  • Koordinere:

    • samordne tiltak og kontakt mellom andre kommunale aktører og arbeidsgivere

    • avklare oppgave- og ansvarsfordeling

    • danne tverrfaglige team og møteplasser ved behov

  • Saksbehandle:

    • gi informasjon til deltakeren om ordningen, rettigheter og plikter

    • fatte vedtak og håndtere klager
    • registrere opplyninger om deltakelse i Nasjonalt introduksjonsregister

Voksenopplæringen

Voksenopplæringen har som regel ansvar for:

  • å tilby opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven, og informere de som har rett og plikt til opplæring om tilbudet
  • at timer og fravær blir registrert i Nasjonalt introduksjonsregister
  • å gi informasjon om rettigheter til grunnskoleopplæring for voksne
  • følge opp og tilby opplæring eller språktrening til deltakere i fødselspermisjon fra fjerde permisjonsmåned

Det lokale NAV-kontor

NAV lokalt er en viktig samarbeidspartner for programrådgiver og voksenopplæringen og er forpliktet til å samarbeide med  om introduksjonsprogram. NAV skal tilby arbeidsmarkedstiltak og har som regel god oversikt over mulige praksisplasser og behov for arbeidskraft.

  • gi generell informasjon om arbeidsmarkedet og NAVs virkemidler, herunder arbeidsmarkedstiltak til programdeltakere, lærere, kontaktpersoner etc.
  • gi informasjon og veiledning til den enkelte deltaker i programmet om arbeids-, yrkesog utdanningsmuligheter
  • bistå kommunene i kartlegging av den enkelte deltaker gjennom NAVs behovs- og arbeidsevnevurdering
  • bistå kommunene i utarbeidelsen av individuell plan for den enkelte deltaker ved behov 
  • delta i et samarbeid om den enkelte deltaker på et tidlig stadium av programmet
  • delta i samarbeidet/teammøter rundt den enkelte deltaker når det er behov for arbeids- og velferdsetatens kunnskap og kompetanse
  • registrere deltakere i Arena når deltakerne får oppfølging fra NAV i form av behovsvurderinger, arbeidsevnevurderinger, arbeidsrettede tiltak eller annen innsats fra NAV 
  • vurdere egnede arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV for den enkelte deltaker
  • følge opp deltakere som deltar på arbeidsrettede tiltak i regi av NAV
  • bidra ved behov for å sikre en smidig overgang til arbeidsrettet aktivitet i regi av NAV etter endt programperiode
  • formidle deltakere til arbeid 

Arbeidgivere og frivillige

Interkommunalt samarbeid

Samarbeidet kan også gå ut over kommunegrensen. Norskundervisning, kurs, arbeidspraksis og samarbeid i forbindelse med ferieavvikling er eksempler som kan inngå i et interkommunalt samarbeid.

Kommunene kan også kjøpe tjenester i introduksjonsprogrammet fra hverandre.