Tilgang og pålogging for kompetansekartlegging og karriereveiledning
Publisert: 20. januar 2025
Alle med rett og plikt til introduksjonsprogrammet skal registrere sin medbrakte kompetanse før oppstart i programmet.
Du kan lese mer om hvem som har ansvar for å registre flyktningens medbrakte kompetanse, hva som skal registreres og hvordan i Fagressurs for introduksjonsprogrammet og i juridisk veileder til introduksjonsprogrammet, kapittel 3 - tidlig kvalifisering og kapittel 4 - introduksjonsprogrammet.
Pålogging til kompetansekartlegging
Skal du kartlegge en flyktning sin kompetanse kan du logge deg på kartleggingsløsningen via Innlogging til IMDis digitale tjenester. Under «Kartlegging av medbrakt kompetanse» finner du veiledning for pålogging til løsningen og til intervjuskjemaet.
Skal du kun lese kartlagt kompetanseopplysninger om en person, kan du finne informasjonen under kompetansemenyen i IMDinett, eller du kan logge deg på kartleggingsløsningen via Innlogging til IMDis digitale tjenester. Se veiledningen for informasjon om pålogging.
Pålogging til karriereveiledning
Denne informasjonen er ment for deg som skal tilby karriereveiledning på bakgrunn av registrerte kompetanseopplysninger.
Du må logge deg inn på IMDinett for å finne kompetanseopplysningene som er registrert på personen, og for å skrive inn oppsummeringen av veiledningssamtalen(e) i karriereveileders notat.
- Se hvordan du skal logge deg inn i IMDinett, og hvordan du kan fylle ut karriereveileders notat (e-læring)
- Brukerveiledning for ny IMDinett-bruker: Opprettelse av passord og innstallering av Buypass Code app
Hvis du er ny bruker av IMDinett, må du få opprettet en bruker til systemet. Det er leder for karrieresentere i fylkeskommunen som skal melde inn behov for tilgang på vegne av karriereveiledere. Behov for tilgang meldes via et eget skjema som sendes til post@imdi.no.
Karriereveiledere har ikke anledning til å melde inn supportsak elektronisk, og bes benytte supporttelefon 40 00 19 60.